اهواز به واسطه رودخانه کارون، فرهنگ بالا، مردم خونگرم و جاذبه های طبیعی و تاریخی اش شناخته می شود. این شهر، علاوه بر اهمیت بالایی که دارد، موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی را نیز دارا می باشد. در این شهر بزرگ..

سیر تا پیاز آشنایی با شهر اهواز

اهواز واقع در استان خوزستان به واسطه رودخانه کارون، فرهنگ بالا، مردم خونگرم و جاذبه های طبیعی و تاریخی اش شناخته می شود. این شهر، علاوه بر اهمیت بالایی که دارد، موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی را نیز دارا می باشد. در این شهر بزرگ شرکت ملی نفت مناطق جنوب، میدان نفتی اهواز، شرکت ملی حفاری، شرکت فولاد خوزستان و غیره واقع شده اند که به اهمیت آن از نظر تولیدی  و صنعتی می افزایند. زیبایی های طبیعی آن مانند رودخانه کارون و آثار تاریخی و تمدن شکل گرفته در آن هر ساله گردشگران متعددی را به سمت آن جذب می کند.

اهواز

آشنایی با مردم و فرهنگ رایج در اهواز

نام اهواز از قومی که در آن زندگی می کرده اند برگرفته شده است (قوم خوزی). اهمیت تجاری این شهر در گذشته به دلیل وجود رودخانه کارون و کشتیرانی در آن بوده است. همین رودخانه شهر را به دو قسمت تقسیم کرده که به نام های بالادست و پایین دست معروفند. سرگذشت های متعدد تاریخی باعث شکل گیری و تغییرات عظیمی در این منطقه شده است.

اقوام مختلفی نظیر فارس ها، اعراب، لر (بختیاری)، ترک و کرد در این شهر زندگی می کنند که تعداد فارس ها و عرب ها از مابقی بیشتر است. در گذشته کلیمیان نیز در این شهر زندگی می کرده اند (قرون وسطی). این شهر دارای مکان های مذهبی، فرهنگی، علمی و تفریحی متعدد است. اکثر مردم بسته به قومیت خود لهجه های متفاوتی دارند و پوشش اکثریت آنها پوشش جنوبی رایج در ایران است. اگر قصد آشنایی بیشتری با فرهنگ رایج در اهواز را داشته باشید می بایست نگاهی به تاریخ و آثار تاریخی موجود در این شهر بیندازید تا از فراز و نشیب هایی که امروز اهواز را تشکیل داده اند مطلع شوید.

مردم ساکن در این شهر آداب و رسوم و باور های مختلفی دارند؛ عید فطر، آداب گرگیعان، قهوه خوری و دله قهوه، چهارشنبه سوری، بازی محیبس از جمله مهمترین و رواج ترین آداب در این شهر به شمار می آید. همچنین رسومی توسط پیروان یحیی که به نام مندائیان خوانده می شود وجود دارد که شامل غسل تعمید، مناسک ازدواج است. زرتشتیان ساکن در این شهر نیز رسوم خاصی مانند جشن سده، جشن فروردینگان، اردیبهشتگان و غیره دارند.

کارون

آشنایی با جاذبه های تاریخی و دیدنی اهواز

اگر به اهواز سفر کردید، به جز مناطق و جاذبه هایی که برای اکثریت مردم آشنا هستند، می توانید گزینه های بیشتری بیابید که دیدنشان خالی از لطف نیست و به طبع به اندازه دیگر جاذبه های آن شناخته شده نیستند. از جمله جاذبه های آشنا و معروف تر آن می توان به پل سفید اهواز اشاره کرد که به آن پل معلق هم گفته می شود، دوم پل غدیر اهواز است که به خاطر طراحی ظاهر خاص اش بیشتر شناخته می شود، رودخانه کارون، آرامگاه علی ابن مهزیار،  موزه هنر های معاصر، پل سیاه، آبشار مصنوعی پل هفتم، پارک آبی و پل طبیعت آن است.

اما از جاذبه هایی که ممکن است نامشان را کمتر شنیده باشید می توان به پارک ساحلی اهواز، کلیسای سورت مسروپ، بازار عبدالحمید، دانشگاه سه گوش (ادبیات)، موزه خراطی، کاروانسرای معین التجار، سرای عجم، خانه دادرس، بنای معین التجار، کوشک حمیدیه، منزل ماپار و غیره اشاره کرد.

آبشار مصنوعی پل هفتم

رزرو و اجاره روزانه اقامتگاه در اهواز

شما با جستجو نام این شهر در سایت یا اپلیکیشن املاک باشی به سادگی می توانید برای جستجو و رزرو خانه مبله، آپارتمان، ویلا یا سوئیت اقدام کنید و هزینه های سفرتان را کاهش دهید.

[faqs style=”accordion” filter=”ahvaz”]

مطلب پیشنهادی

قدمگاه جهرم فارس

قدمگاه جهرم؛ جاذبه باستانی و تاریخی

قدمگاه جهرم که در یکی از شهرستان های استان فارس قرار دارد، یکی از مناطق گردشگری و جاذبه های توریستی در ایران به شمار می رود. این منطقه تاریخی زیبایی های خاصی را در خود جای داده و علاقه مندان زیادی را به سمت خود جذب می کند. می توانید با سفر به جهرم، از جاذبه های توریستی این منطقه بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *