رسیدن به کسب و کار موفق
رسیدن به کسب و کار موفق

موفقیت در کسب و کار با چهار اصل مهم

موفقیت در کسب و کار با چهار اصل مهم

آیا می دانید برای این که بتوانید یک کسب و کار خوب و عالی راه اندازی نمایید، چه اقداماتی باید انجام دهید؟ موفقیت در کسب و کار مستلزم رعایت چه اقداماتی است؟ ما در این مطلب به دنبال آن هستیم که شما را با اصول مهم برای رسیدن به کسب و کار موفق آشنا کنیم. در این مسیر باید چهار اصل مهم را فرا گیرید تا بتوانید موانع ذهنی خود را برطرف کرده و به راحتی ثروت را به خود جذب نمایید.

پیش از آغاز مبحث:

باید بگوییم بنده محمد علی سهرابی نیا، مدیر سایت املاک باشی هستم. فعالیت کاری خود را از 12 سالگی آغاز کرده ام و اکنون که در مرز 52 سالگی هستم، از جایگاهی که دارم راضی ام. در ابتدا کارگر کارگاه قالیبافی بودم و موفق شدم پس از یک سال به درجه استادی برسم. در این زمان همزمان با کار، به تحصیل نیز پرداختم و در طی 3 سال کار قالیبافی، تحصیلات خود را نیز تکمیل نمودم.

پس از دریافت مدرک دیپلم رشته ساختمان، به خدمت سربازی رفتم و به مشاغل متعددی از جمله کارگر ساده ساختمان، کارگرساده باغداری و … پرداختم و ازدواج کردم. پس از یک سال موفق شدم در یک کارخانه به عنوان کارگر ساده مشغول به کار شوم، که این اتفاق باعث شد به دنبال موفقیت بیشتر در کسب و کار خود روم و در شهرداری کرج به عنوان یک کارمند شروع به کار کنم.

در مدت زمان دوساله ای که در شهرداری مشغول به فعالیت بودم، در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل در رشته عمران شدم. زمان های آزاد خود را نیز به نقشه کشی ساختمان ها و پیمانکاری ساختمان می پرداختم. در این دوران خدا دختر زیبایی نیز به من اعطا کرد. با افزایش هزینه های زندگی مجبور به ترک تحصیل در دانشگاه شدم و از شهرداری نیز استعفا دادم. اما مسیر موفقیت در کسب و کار خود را آغاز کردم و برای خود کار پیمانکاری راه اندازی نمودم.

با وجود آنکه در زمان راه اندازی کسب و کار پیمانکاری خود هیچ دانش و سرمایه ای نداشتم، اما با اشتیاق و البته اجبار به دنبال درآوردن پول بیشتر رفتم. که این مسئله من را مجبور کرد تا دانش خود را افزایش دهم. در پروژه اول خود شکست خوردم اما مجددا ادامه دادم. این حرکت کمک کرد تا در پروژه های بعدی خسارت خود را جبران و درآمد کسب کنم. به گونه ای که بتوانم یک آپارتمان خریداری کنم.

پس از آن در راه سازی شروع به فعالیت نمودم و به مدت دو سال در این رشته به تحصیل پرداختم. پس از آن به توصیه یکی از دوستانم، اقدام به راه اندازی یک کارگاه کارتن سازی نمودم و 11 سال در این حوزه مشغول به فعالیت بودم. مجددا پس از آن به سراغ ساخت و ساز در گوهردشت کرج رفتم و در این حوزه نیز 4 سال فعالیت نمودم. حال سایت اینترنتی را راه اندازی کرده ام و با کوله باری از تجربه وارد این مسیر شده ام.

چهار اصل مهم موفقیت در کسب و کار

برای موفقیت در هر کسب و کاری، لازم است 4 اصل مهم را نیاز داشته باشیم. از جمله:

  • خواستن
  • اقدام کردن
  • اشتیاق داشتن
  • استقامت
  1. اولین اصل موفقیت در کسب و کار خواستن است: ذهن انسان به گونه ای طراحی شده است که بتواند از جسم ما مراقبت نماید. از این رو بیشتر انسان ها از ریسک کردن می ترسند. یک مثل قدیمی وجود دارد که می گوید” پول آن طرف ترس است”. یعنی افرادی که در زندگی ریسک نمی کنند، پیشرفتی نیز به دست نخواهند آورد. پس برای آنکه بتوان در کسب و کار خود به موفقیت رسید، اول لازم است ریسک کرد.البته بهتر است این نکته را بدانید که ریسک باید از نظر ذهن فردی معقول باشد. تا در شخص ایجاد اضطراب و تنش نکرده و خود مانعی برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار و ثروت نشود. بیشتر انسان ها در ذهن خود ایده های زیادی دارد که می توانند یکی از آنها را انتخاب نمایند. بیشتر اساتید تکنولوژی فکری بر این عقیده هستند که برای آغاز یک ایده، باید به عشق و علاقه نسبت به آن توجه کرد.اما من بر این عقیده هستم که ایده های ذهنی هر فردی همین که با باور و اعتقاد او هم راستا باشد، کافی خواهد بود. عشق و علاقه را می توان به زمان انجام کار موکول کرد تا به موفقیت بیشتر دست یافت.

دومین اصل موفقیت در کسب و کار اقدام کردن است:

در این مرحله باید ایده خود را به مرحله عمل رساند. اقدام کردن در اصل مرحله ای که است که بیشتر انسان ها آن را با موانع بزرگ درگیر می کنند و انجام کار برای آنها ناممکن می شود. موانعی همچون:

  • من برای انجام این کار پول کافی ندارم
  • من برای انجام این کار دانش کافی ندارم
  • اگر موفق نشوم چه می شود؟
  • و…

باید بگوییم این افکار برای همه انسان ها وجود دارد. اما مسئله ای که منجر می شود بین برخی از افراد با افراد دیگر تفاوت ایجاد شود، میزان ایمان آنها است. منظور از کلمه ایمان، مذهب نیست. بلکه منظور آن قدرت الهی است که در وجود تمام انسان ها به صورت یکسان وجود دارد. همانطور که در این شعر آمده است:

گر مرد رهی میان خون باید رفت/ وز پای فتاده سرنگون باید رفت

تو پای به راه درنه و هیچ مپرس/ خود راه بگویدت که چون باید رفت

شروع مسیر موفقیت در کسب و کار به این صورت است که مثلا شما قصد دارید از تهران به سمت مشهد حرکت کنید و برای آن برنامه ریزی نموده اید که مسیری که تا به حال سفر نکرده اید را، شب بروید. شما تنها یک تصمیم گرفته اید و با مهیا کردن تدارکات وارد مسیر می شوید. مسائل بعدی را می توانید در مسیر حل کنید. چراغ های ماشین مسیر را برای شما روشن می کنند و می توانید با استفاده از تابلوهای راهنمایی و رانندگی، مسیر پیش روی خود را مشاهده کنید.

من تا به امروز هر کاری را شروع کردم، بدون دانش و سرمایه کافی بود. حتی برای شغل آخر خود دانشم در حد صفر بود. به گونه ای که حتی نمی دانستم لاگین، عضویت و ورود به سایت یعنی چه؟ اما یک سایت راه اندازی کردم.

در جلسه ای که با برنامه نویس داشتم، اصطلاحاتی که برای طراحی سایت به کار می برد را اصلا نمیشناختم و تنها توانستم در آن حالت مغز پر هیاهو، خواسته خودم را به ایشان انتقال بدم. من به دنبال ایجاد یک سایت آگهی رایگان بودم. حتی باید بگویم در مورد سایت هایی که در این زمینه فعالیت می کردند هیچ اطلاعاتی نداشتم. از جمله سایت های شیپور، دیوار و … .

در این جلسه دوست برنامه نویس، من را راهنمایی کردند که بهتر است سایت خود را تخصصی نموده و تنها در یک زمینه فعالیت کنم. که منجر شد من پس از کلی مذاکره، تصمیم بگیرم سایت تخصصی در خصوص خدمات و مصالح ساختمانی و املاک طراحی کنم. البته باید بگویم سایت املاک باشی در حال حاضر در زمینه رزرو آنلاین ویلا، آپارتمان مبله و سوئیت فعالیت می کند، که علت این تغییر فعالیتی آن را در ادامه توضیح خواهم داد.

حتی باید بگویم نام سایت نیز توسط دوست برنامه نویس من انتخاب شد. ایشان دامنه را خریداری کرده و برای من ایمیل ایجاد کردند. پس از آن شبکه های اجتماعی را راه اندازی نمودند. زیرا من در مورد هیچ یک از این موارد اطلاعاتی نداشتم. شاید بیشتر مردم الان با خودشان بگویند این چه کاری بوده است که من انجام داده ام؟ مثلا چرا باید کاری را شروع کنم که هیچی در مورد آن نمی دانم؟

نه تنها در این مرحله خودتان، خودتان را مسخره می کنید، بلکه دیگران نیز شما را به سخره خواهند گرفت. از این رو بیان میکنم که بهتر است هیچ کس از هدف شما اطلاع نداشته باشد. تنها با ایمان به خدا و اراده قوی وارد مسیر موفقیت در کسب و کار خود شوید. همان گونه که لسان الغیب گفته اند:

دست از طلب ندارم تا کام من برآید/ یا تن رسد به جانان یا جان ز تن برآید

اگر در مورد هر چیزی اطلاعاتی ندارید، کافیست در گوگل سرچ کنید و اطلاعات خود را در آن زمینه بالا ببرید. اگر دانش خود را در رابطه با شغلی که ایجاد کرده اید بالا ببرید، آن شغل برای شما جذاب خواهد شد. به خاطر داشته باشید که شما قرار نیست تمام جزئیات یک کسب و کار را بدانید، همین که با کلیات آشنا باشید برای شما کافی خواهد بود. تا بتوانید نیروهای کار خود را مدیریت نمایید.

سومین اصل موفقیت در کسب و کار اشتیاق داشتن است:

اصل سوم رسیدن به مرحله اشتیاق است.لازم است در این مرحله مثبت اندیش باشید و با شور و شوق به دنبال هدف خود روید. مثلا این که چقدر ثروت باید به دست آورید را هدف گذاری کنید. البته برای این که بتوانید در رسیدن به موفقیت انگیزه داشته باشید، بهتر است اهداف خود را کوچک کرده و به زمان های کوتاه تقسیم کنید. اینگونه با رسیدن به هدف اول، می توانید انگیز بیشتری برای ادامه مسیر بیابید.

ذهن شما موفقیت در کسب و کار را پذیرفته و از این رو مسیر موفقیت های بعدی را برای شما هموار خواهد کرد. علاوه بر آن لازم است در این مسیر دانش و مهارت نیز به دست آورید تا بتوانید پله های موفقیت را بالا روید. البته این مسئله ممکن است چندین سال طول بکشد. تنها باید صبور باشید تا موفقیت را به دست آورید.

مثلا من پس از استعفا دادن از شهرداری، بیکار و بی پول بودم. از سوی دیگر نیز شدیدا به دنبال آن بودم که کار در زمینه راه سازی بیابم. روزی شخصی به من گفت فلان مرغداری قصد دارد مسیر و محوطه خود را آسفالت نماید. از این رو به سراغ مدیر مجموعه رفتم و با ایشان صحبت کردم. ایشان گفتند که پیش از شما هم افراد زیادی برای انجام این کار آمدند اما به نتیجه نرسیدند. شما هم بهتر است بیهوده وقت خود را تلف نکنید.

اما من ناامید نشدم و از محل مجموعه به سمت دفتر مرکزی آن در خیابان توحید تهران حرکت کردم. در طول مسیر با خود تکرار می کردم که من حتما با این مجموعه قرارداد خواهم بست و این کار مال من است و … . پس از رسیدن به مقصد، صاحب کار در حال خواندن نماز بود. منتظر ماندم تا نماز ایشان تمام شود. پس از آن خود را معرفی کردم و گفتم برای انجام چه کاری به آنجا رفته ام.

در حین صحبت من، کلامم را قطع کرد و گفت ناهار خوردی؟ گفتم تشکر. گفت بیا ناهار بخوریم بعد صحبت خواهیم کرد. خلاصه آنکه من موفق شدم این قرارداد را امضا کنم. گویی افکار من و صحبت های درونی من کار خود را کرده بودند و تمام زمینه ها را برای به دست آوردن این ار توسط من مهیا نموده بودند. من نیز این کار را آغاز کردم و موفق شدم سود خوبی نیز از آن به دست آورم.

کاری که من انجام دادم، خواستن و اشتیاق برای به دست آوردن آن بود. البته با توکل به خدا موفق شدم به هدفی که داشتن برسم.

چهارمین اصل موفقیت در کسب و کار استقامت است:

از عبارت استقامت در قرآن بسیار یاد شده است. باید کسب و کار را بذر نهالی بدانیم که با کاشتن آن از سوی شما، آبیاری مناسب و صبر، این بذر رشد کرده و از زمین بیرون خواهد آمد. از این پس شما باید مراقب این نهال باشید تا به درخت تبدیل شده و به بار بنشیند. همانطور که توقع ندارید بذری که امروز کاشتید، همان روز سر از زمین بیرون آورده و میوه بدهد، با راه اندازی کسب و کار امروز نیز نباید توقع داشته باشید به سرعت به بار بنشیند.

باید صبر داشته باشید تا شاهد موفقیت در کسب و کار خود شوید.

در این مسیر ممکن است با شکست های موقتی زیادی مواجه شوید. اما نباید به هیچ عنوان ناامید شوید. باید دلیل شکست خود را یافته و از مسیر دیگری به سمت موفقیت حرکت کنید. سایت املاک باشی تا زمانی که در زمینه مصالح ساختمان، خدمات و املاک فعالیت داشت، با وجود آنکه چند ایده مختلف برای آن اجرا کردیم، باز هم درآمدی نداشت. تا این که ایده جدید به ذهنم رسید.

در فاصله نزدیک به تعطیلات نوروزی، بیشتر مردم به دنبال آن هستند که محلی مناسب برای اقامت خود بیابند. این مسئله منجر شد تا ایده جدیدی در ذهنم ایجاد شود و بخش جدید در سایت با عنوان” طرح اسکان نوروزی” طراحی کنم. در این بخش اشخاصی که به دنبال اجاره ویلا، سوئیت و آپارتمان مبله بودند در سایت ثبت نام می کردند. از سوی دیگر نیز افرادی که قصد اجاره دادن سوییت، آپارتمان مبله و ویلای خود را داشتند نیز شماره تماس خود را در این سایت قرار داده و به مسافران این امکان را می دادند که بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

این بخش که در ابتدا به صورت رایگان طراحی شد، با استقبال زیادی روبرو شد. همانطور که پیش از این بیان نمودم، الهامات در مسیر حرکت به شما الهام خواهد شد تا بتوانید به هدف نهایی برسید. مثلا دوستانی که مشاور املاک بودند و در زمینه اجاره روزانه خانه در تهران فعالیت می نمودند، سوال پرسیدند که چرا در این بخش سایت فایل های خود را بارگذاری نمی کنند؟

که در جواب می شنیدند که خرید و فروش، اجاره و رهن در سایت دیوار، اجاره روزانه خانه سایت املاک باشی انجام می شود. این پیام باعث شد من بیشتر بر روی این بخش تمرکز کنم و بقیه بخش های سایت را حذف نمایم. البته باید بگویم انجام این کار به سادگی نبود و چالش های گرفتن مجوز و … را برای من به همراه داشت. اما من در این مسیر ثابت قدم هستم و تا رسیدن به موفقیت پیش خواهم رفت.

امروز سایت املاک باشی موفق شده است:
  • برند املاک باشی را به ثبت برساند
  • بین کاربران استقبال خوبی به دست آورد
  • جواز دریافت کند

سخن پایانی

در انتها باید بگویم نوشتن معجزه می کند. در سال 1388 که در کلاس های تکنولوژی فکر دکتر آزمندیان شرکت می کردم، ایشان در یکی از کلاس ها در مورد شب قدر صحبت کرد. ایشان گفتند این شب تنها یک شب خاص در ماه رمضان نیست. بلکه هر انسان  اگر اراده کند، می تواند هر شب خود را به شب قدر بدل کند. ایشان از ما خواستند که قلم و دفتر تهیه کنیم و هر چه داریم را به زمان گذشته بنویسیم. البته با تمام جزئیات.

من هم این کار را انجام دادم و خواسته هایم را با جزئیات نوشتم. یکی از این خواسته هایم” من یک آپارتمان 150 متری در خیابان… گوهردشت نوساز خریدم یا به صورت مشارکتی آن را ساختم” بود. من این نوشته را فراموش کرده بودم. اما پس از دو سال که به آن خانه نقل مکان می کردم، آن دفتر را یافتم و یادداشت درون آن را با تعجب به بقیه نشان دادم. من به خانه ای رفتم که خودم آن را در متراژ 187 متری در همان آدرس ساخته بودم.

شاید باور کردنی نباشد اما من به تمام خواسته هایم رسیدم. زیرا در قرآن خداوند به قلم قسم خورده است. بهتر است شما نیز آن را امتحان کنید.

دوستان ذهن انسان قدرت عجیبی در خلق چیزهایی را دارد که شما خواستار آن هستید. این خواسته چه مخرب باشد چه مثبت، به شما داده خواهد شد. همانطور که عزیزی میگفت: ” زندگی مثل یه دفتر نقاشی جادویی میمونه که به نقاشی های شما جون میده”، پس  ذهن ما مثل همچون دفتر نقاشی جادویی میمونه که هر چیزی که به آن فکر کنیم را در زندگی ما خلق خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی

عمارت خسروآباد

عمارت خسروآباد سنندج؛ رویایی ترین عمارت

در میان تمام عمارتهای تاریخی برجای مانده از دوره قاجار در سنندج، باید به عمارت خسروآباد اشاره کنیم. این عمارت دیدنی و زیبا از جمله جاذبه های گردشگری در سنندج است، که بسیاری از مسافران را به سمت خود جذب می کند. می توانید ساعت ها برای بازدید از قسمت های مختلف این عمارت زمان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *