پالنگان ، روستایی صد ساله در دل دره کوه

اینکه شاید نام پالنگان به گوش کمتر کسی خورده باشد شاید نشانه آن است که باید اطلاعات بیشتری از این روستا کسب کنیم و دیدنش را از نزدیک بعد از سفر به کردستان در برنامه مان قرار دهیم. اما اینکه چرا پالنگان اینقدر دیدنی است و دلیل دیدن آن چه می تواند باشد در توصیفات ابتدایی از آن کاملا مشهود است. روستای پالنگان یکی از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان ایران است. این روستا در بین دو کوه واقع شده و قدمت شکل گیری آن نیز به قبل از ورود اسلام به ایران می رسد. پالنگان در طی رخداد های تاریخی متعدد دچار ویرانی و سپس آبادی شده است تا اینکه امروز به شکل کنونی به دست ما رسیده است.

روستا پالنگان

سرگذشت روستا پالنگان

گفته می شود که این روستا در سال 969 شمسی مرکز حکومت اردلان بوده است.  این زمان را طی 400 سال تخمین می زنند. این روستا یکی از مهم ترین مناطق در دوره سلجوقیان نیز به حساب می آمده است. اگر نگاهی به آثار تاریخی به جامانده از دل تاریخ در این روستا بیندازیم به خوبی متوجه می شویم که پالنگان در دوره سامانی نیز وجود داشته است.

در حال حاضر این روستا چیزی در حدود 820 نفر جمعیت دارد که شامل 194 خانواده می باشد. برخی از مردم این شهر نیز در کامیاران ساکن شده اند. رسوم و آداب مختلفی در این روستا انجام می شود و زندگی مردم این منطقه همچون سالهای گذشته با اصالت و آداب خاص خود پابرجاست.

خانه هایی که در تصاویر مربوط به این روستا دیده می شوند عموما با سنگ و در دل دره دو کوه ساخته شده اند. حالت خانه های این روستا پلکانی است. بنابراین پشت بام یک خانه می تواند حیاط خانه پایینی باشد. همچنین یک رودخانه از میان این روستا می گذرد که آنرا به دو قسمت تقسیم کرده است.

کردستان

باغ های زیبا روستا پالنگان

در این منطقه جاذبه های تاریخی و طبیعی متعددی وجود دارد. شما می توانید از باقی مانده های یک قلعه در شرق این روستا دیدن کنید که نشان دهنده شکل گیری زندگی در آن حتی از قرن ده هجری خبر می دهد. همچنین قبرستانی در این منطقه وجود دارد که با سنگ های ایستاده نشان هر کدام را بصورت جداگانه مشخص می کند.

به جز این موارد شما می توانید از باغات زیبایی که در غرب این روستا قرار دارد لذت ویژه ببرید.  بسیاری از گردشگران برای دیدن این باغ در کنار روستا به سراغ بازدید از این منطقه می آیند. در جنوب شرقی این روستا نیز یک آبشار واقع شده است که حدود 20 چشمه طبیعی نیز در نزدیکی آن قرار دارد و فضایی جالب به این ناحیه می بخشد. این آبها در آخر الامر به رود سیروان می ریزند.

لذت خوراکی های روستا پالنگان

شما در روستا پالنگان می توانید از لذت خوردن ماهی های تازه، آش دوغ و دلمه هایی که توسط مردم محلی تهیه می شود لذت ببرید. همچنین نباید لذت چشیدن آش هایی مانند ولوشه، غازینه و شلمین را از دست بدهید. به جز این، برای اقامت در این روستا یا در شهرستان کامیاران  می توانید از سایت یا اپلیکیشن املاک باشی جهت رزرو خانه یا سوئیت بهره مند شوید.

[faqs style=”accordion” filter=”kordestan”]

مطلب پیشنهادی

قدمگاه جهرم فارس

قدمگاه جهرم؛ جاذبه باستانی و تاریخی

قدمگاه جهرم که در یکی از شهرستان های استان فارس قرار دارد، یکی از مناطق گردشگری و جاذبه های توریستی در ایران به شمار می رود. این منطقه تاریخی زیبایی های خاصی را در خود جای داده و علاقه مندان زیادی را به سمت خود جذب می کند. می توانید با سفر به جهرم، از جاذبه های توریستی این منطقه بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *