قم یکی از مهم ترین شهر های مذهبی و پرجمعیت ایران است که در 140 کیلومتری تهران واقع شده است؛ وجود بستر های تاریخی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی باعث اهمیت دو..

جاذبه های دیدنی قم کدامند؟

قم یکی از مهم ترین شهر های مذهبی و پرجمعیت ایران است که در 140 کیلومتری تهران واقع شده است؛ وجود بستر های تاریخی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی باعث اهمیت دو چندان قم شده است. در گذشته در این شهر رودخانه ای بنام قمرود وجود داشت، همچنین قم در مسیر راه ابریشم قرار داشته است و کاملاً قابل حدس است که اهمیت آن به چه میزان در گذشته بالا بوده است.

قم در طول دوره های مختلف تاریخی با عناوینی چون، پایتخت مذهبی ایران؛ قلب تولید مسائل دینی، قطب تولید علوم اسلامی، قطب تولید معارف دینی و بسیاری دیگر شناخته می شده است. این شهر در همجواری با جمکران، اصفهان، تهران، اراک قرار گرفته است. پس به نوعی می توان گفت که این شهر در مرکز ایران واقع شده است.

قم

آشنایی با مردم ساکن در قم

طبق آمار سرشماری حدود 1074000 نفر در این شهر ساکن هستند. اکثریت مردمی که در این شهر زندگی می کنند شیعه دوازده امامی بوده و مابقی مسیحیان، زرتشتیان و اهل سنت هستند. تعداد اقلیت های مذهبی در قلم در این گروه ها در حد 10 الی 100 نفر به بالا می باشد. با این حال تمامی مردم ساکن در این شهر بومی آن به حساب نمی آیند؛ چرا که این شهر دارای مهاجران مختلفی از سراسر ایران و دیگر کشور ها مانند عراق، لبنان و افغانستان است.

زبان مردم این شهر قمی است و در این شهر به جز زبان فارسی به زبان های دیگری مانند ترکی، پشتو، عربی و گویش های لری، مازندرانی و غیره صحبت می شود. بنابراین اقوام مختلفی در این شهر ساکن هستند. مردم قم مردمی مذهبی هستند که برای بسیاری از مناسبت های مسلمانان مانند عاشورا، تاسوعا، تولد حضرت معصومه و اعیاد مختلف مراسم عزا و شادمانی برگزار می کنند.

مردم قم خوراکی های سنتی مختلفی طبخ می کنند که در نوع خود بسیار خوشمزه است؛ از آبگوشت قنبید گرفته تا حلوا کنجدی، کسمه، سوهان و غیره که سوهان معروف ترین و شناخته شده ترین خوراکی در قم به حساب می آید. پوشش مردم این شهر اکثراً در بین خانم ها چادر، چارقد و عبا و برای آقایان پیراهن یقه شیخی، کت و شلوار است که در گذشته متفاوت با امروز بوده است.

سفر به قم

آشنایی با آثار تاریخی و جذاب دیدنی در قم

بخش مهمی سفر به قم را بازدید از آثار تاریخی و مهم آن تشکیل می دهد. به جز صنایع دستی مانند منبت کاری، قالی بافی، پالان دوزی، خراطی آثار تاریخی متعددی وجود دارد که از جمله آنها می توان به حرم حضرت فاطمه معصومه، کوه خضر نبی، پارک آبی آب و تاب، مقابر باغ گنبد سبز، مسجد جامع قم، بوستان علوی، مسجد اعظم قم، تیمچه بزرگ قم، بوستان عدالت و غیره اشاره کرد. شما در این شهر می توانید تجربه های جدیدی از گشت زنی در شهر و تجربه طعم خوراکی های خوشمزه کسب کنید.

رزرو اقامتگاه روزانه در قم

اگر برای سفر به قم به دنبال اقامتگاهی هستید که ارزان باشد و در عین حال بسیاری از امکانات  را در اختیارتان قرار دهد می توانید به سایت و یا اپلیکیشن املاک باشی سر بزنید و از طریق آن اقدام به اجاره سوئیت، آپارتمان، خانه مبله، ویلا و غیره نمایید.

اقامتگاه روزانه در قم
[faqs style=”toggle” filter=”qom”]

مطلب پیشنهادی

بازار مظفریه تبریز

بازار مظفریه؛ بازار فرش های بی نظیر تبریز

بازار فرش دیدنی و نابی در تبریز وجود دارد، که می تواند انسان را محو تماشای خود کند. بازار مظفریه در تبریز دنیایی از فرش های دستباف ناب و بی نظیر را به نمایش گذاشته است. می توان در این بازار ساعت ها به گردش پرداخت، و از زیبایی های ناب آن بهره مند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *