چرا محوطه ی باستانی بیستون ارزشمند است؟

چرا محوطه ی باستانی بیستون ارزشمند است؟

بیستون محوطه ای تاریخی و باستانی در استان کرمانشاه ایران است که قدمت آن به دوران ایران پیش از اسلام برمی گردد. بیستون در گذشته به صورت بغستان تلفظ می شده است، ولی بعضا به اشتباه به شکل بی سُتون خوانده می شود. بغستان به معنی ( بغ خدا+ ستان جایگاه) است که در مجموع به معنی جایگاه خدایان می باشد. دلیل اینکه بر روی سنگ کوه های این منطقه پادشاهان آثاری از خود به جای گذاشته اند وجود یک راه عبور برای کاروان ها و لشکریان بوده است و مسیری مهم و پر رفت و آمد بین بابل و اکباتان و دیگر سرزمین های در رشته کوه های زاگرس بوده است.

کتیبه

آشنایی با بیستون معروف

اگر برای سفر به دنبال مکانی تاریخی هستید یکی از غنی ترین و بهترین جاها محوطه ی بیستون است. در محوطه ی بیستون دوره های مختلفی کشف شده که به ترتیب عبارت اند از: دوران پیشا تاریخی، دوره ی مادها، دوره ی هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان، دوره ی ساسانیان، مغول ها و صفویا. این منطقه از این جهت که در مسیری مهم و پر رفت و آمد واقع بوده، در همه ی ادوار از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.

معرفی کوتاه کتیبه بیستون

کتیبه ی بیستون بزرگترین سنگ نبشته ی شناخته شده در جهان است. متاسفانه از دوره ی هخامنشی ها اسناد مکتوب بسیار کمی در اختیار است، کتیبه ی بیستون از مهم ترین و اولین متن های مکتوب از زمان هخامنشیان است.

داریوش بزرگ فرمان داد تا کتیبه ی بیستون را بر دامنه ی کوه بیستون بنویسند. جریان این کتیبه از این قرار است که پس از به خاک سپردن کورش بزرگ بردیای دروغین و یا همان گئومات دست به شورش علیه هخامنشیان زد و ادعای حکومت کرد، سپس داریوش بزرگ که داماد کوروش بزرگ نیز بود به مقابله با او پرداخت و در نهایت او را شکست داد. کتیبه ی بیستون شرح وقایعی است که داریوش از شکست گئومات مغ و یارانش نقل کرده است.

این سنگ نبشه از معروف ترین آثار این منطقه ی باستانی است ولی آثار تاریخی دیگری نیز در این محوطه ی مهم وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است. پیکره ی هرکول یکی از این آثار است که مربوط به دوره ی سلوکی می باشد، این مجسمه به ارتفاع 20/2 می باشد و به صورت تکیه داده شده با پیاله ای در دست حجاری شده. از دیگر آثار این محوطه ی بسیار مهم و دیدنی می توان به سنگ نگاره ی گودرز، سنگ بلاش، نقش مهرداد اشکانی، فرهاد تراش، بنای ساسانی و پل ساسانی، پل بیستون و بسیاری آثار ارزشمند دیگر اشاره کرد که هرکدام نشان دهنده ی دوره ای از تاریخ ایران است.

مجسمه هرکول

موقعیت مکانی بیستون

محوطه ی بیستون بر سر راه کهن همدان به کرمانشاه در دامنه ی کوه بیستون واقع گشته است. این پدیده ی بسیار مهم و دیدنی باستانی وسعتی به اندازه ی 1 هزار و 650 هکتار و محدوده ای به اندازه ی 36 هکتار نه تنها به لحاظ تاریخی که از زیستی و طبیعی نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

اگر به فکر اقامت در این منطقه هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از اپ یا سایت املاک باشی می باشد. شما با جستجو نام شهر یا منطقه مورد نظر می توانید خانه، سوئیت یا آپارتمان را رزرو یا اجاره کنید.

[faqs style=”accordion” filter=”kermanshah”]

مطلب پیشنهادی

قدمگاه جهرم فارس

قدمگاه جهرم؛ جاذبه باستانی و تاریخی

قدمگاه جهرم که در یکی از شهرستان های استان فارس قرار دارد، یکی از مناطق گردشگری و جاذبه های توریستی در ایران به شمار می رود. این منطقه تاریخی زیبایی های خاصی را در خود جای داده و علاقه مندان زیادی را به سمت خود جذب می کند. می توانید با سفر به جهرم، از جاذبه های توریستی این منطقه بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *