تخت جمشید شیراز

تخت جمشید ؛ بزرگترین بنای سنگی ایران

یکی از زیباترین و جذاب ترین آثار تاریخی در ایران، تخت جمشید است. این بنای سنگی از قدیمی ترین بناهای زیبا در ایران می باشد، که هر ساله بسیاری از مردم کشور را به سمت خود جذب می کند. شیراز را همه ما با آثار تاریخی و دیدنی آن می شناسیم. اما از این میان ارگ پارسه را نمی توان با دیگر مکان های گردشگری مقایسه نمود.

تخت جمشید که در استان فارس واقع شده است، بیش از صد و بیست و پنج متر مربع وسعت داشته و همچون صفحه ای سنگی بر فراز صخره ها زیبایی آفریده است. این ارگ تاریخی و بزرگ از تمدن وسیعی برخوردار است. از این رو بسیاری از مردم که به تاریخ علاقه مند هستند، این استان را برای بازدید انتخاب می کنند.

تخت جمشید در زمان هخامنشیان، و به دستور داریوش بزرگ ساخته شده است. این ارگ سنگی در حوزه شهرستان مرودشت شیراز قرار گرفته است و در آن کاخ ها و کتیبه های سنگی بزرگی از دوران داریوش بر جای مانده است.

ارگ پارسه در شیراز

 

تاریخ شناسی تخت جمشید یا ارگ پارسه شیراز

طبق سنگ نوشته هایی که در این منطقه واقع شده است، نام اصلی این کاخ سنگی، پارسه می باشد. این نوشته های سنگی که بر روی دیوارهای ارگ وجود دارند، از زمان ساسانیان بر جای مانده اند و نشان می دهد که در زمان ساسانیان این ارگ، بیش از صد ها ستون داشته است.

تخت جمشید بیش از دوهزار و پانصد سال پیش به دستاور داریوش بزرگش ساخته شده است، و جانشینان او تغییراتی در این ساختمان به وجود آورده اند. طبق نوشته هایی که بر روی دیواره های این کاخ وجود دارد، تمامی کسانی که در این ارگ کار می کرده اند، حقوق دریافت می نمودند.

حتی باید بگوییم در آن زمان این دسته از کارگران بیمه نیز می شدند. حتی جالب تر انکه در زمان ساخت تخت جمشید زنان نیز شرکت داشته و فعالیت می کردند. این ارگ از سال 512 قبل از میلاد مسیح آغاز شده است و بیش از 150 سال به طول انجامیده تا به اتمام برسد.

این تاریخ بی نظیر ارگ پارسه، منجر شده است تا بسیاری از افراد با اجاره خانه مبله یا اجاره سوئیت در شیراز، به این استان سفر کنند. تا از تخت جمشید بازدید نمایند. اگر شما نیز علاقه مند هستید از این بنای سنگی و تاریخی بازدید کنید، کافیست به وب سایت املاک باشی مراجعه نمایید.

علاوه بر آن نیز می توانید از طریق اپلیکیشن املاک باشی به راحتی خانه مورد نظر خود را اجاره نمایید، و برای تفریح و گردش به استان فارس سفر کنید.

تخت جمشید

[faqs style=”accordion” filter=”fars”]

مطلب پیشنهادی

قدمگاه جهرم فارس

قدمگاه جهرم؛ جاذبه باستانی و تاریخی

قدمگاه جهرم که در یکی از شهرستان های استان فارس قرار دارد، یکی از مناطق گردشگری و جاذبه های توریستی در ایران به شمار می رود. این منطقه تاریخی زیبایی های خاصی را در خود جای داده و علاقه مندان زیادی را به سمت خود جذب می کند. می توانید با سفر به جهرم، از جاذبه های توریستی این منطقه بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *