پیر شالیار

مراسم پیرشالیار کردستان ؛ جشن عروسی با قدمت تاریخی

کردهای ایرانی همچون دیگر اقوامی که در این مرز و بوم زندگی میکنند، از آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود برخوردار هستند. یکی از رسوم منطقه کرد نشین ایران، برگزاری جشنی عرفانی در اواسط بهمن ماه است. مراسم پیرشالیار که معمولا در روزهای پایانی بهمن ماه در استان کردستان برگزار می شود، نوعی جشن خاص با رقص و پایکوبی آیینی است.

در مراسم پیرشالیار مردم محلی اقدام به قربانی کردن دام های می نمایند که مردم روستا به عنوان هدیه به این مراسم اهدا کرده اند. پس از آن در این منطقه مردم با دف نوازی و پختن آش مخصوص، شروع به برگزاری جشن و پایکوبی می نمایند. این مراسم که در روستای اورامان تخت در استان کردستان برگزار می شود، به عنوان یک جشن خاص و لذت بخش توسط مردم دیگر استان ها مورد استقبال قرار گرفته است.

به همین دلیل بسیاری از مردم جهان در بهمن ماه استان کردستان را برای سفر انتخاب می کنند، تا این مراسم تاریخی و عرفانی را از نزدیک مشاهده کنند.

پیر شالیار

نحوه برگزاری مراسم پیرشالیار در کردستان

همانطور که می دانیم هر فرهنگ و استانی در کشور ما دارای جشن ها و مراسم عزاداری خاصی هستند. برخی از این مراسم چنان لذت بخش و خاص هستند، که می توانند انسان را برای مدت طولانی درگیر خود کنند. مراسمی که در روستای اورامان برگزار می شود، در اصل یکی از این جشن های مذهبی و عرفانی به شمار می رود.

از این رو بیشتر مردم از سراسر کشور با مراجعه به وب سایت املاک باشی در این منطقه اقدام به اجاره خانه یا سوییت می کنند، تا اواسط بهمن ماه خود را به استان کردستان برسانند و از نزدیک شاهد برگزاری این مراسم باشکوه باشند.  در این مراسم به دلیل عرفانی بودن آن، مردم محلی حضور زنان را در مراسم جایز نمی دانند. اما با این وجود زنان و مردان زیادی از دیگر شهرها و استان ها به این منطقه سفر می کنند تا از نزدیک شاهد برگزاری مراسم پیرشالیار باشند.

 

مطلب پیشنهادی

قدمگاه جهرم فارس

قدمگاه جهرم؛ جاذبه باستانی و تاریخی

قدمگاه جهرم که در یکی از شهرستان های استان فارس قرار دارد، یکی از مناطق گردشگری و جاذبه های توریستی در ایران به شمار می رود. این منطقه تاریخی زیبایی های خاصی را در خود جای داده و علاقه مندان زیادی را به سمت خود جذب می کند. می توانید با سفر به جهرم، از جاذبه های توریستی این منطقه بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *