غار سنگ شکن

غار سنگ شکن جهرم؛ لانه عجیب و دست ساز

در میان تمامی غارهای طبیعی ای که در دل کوه ها وجود دارند، باید به غارهای دست سازی اشاره کنیم، که از زیبایی خاصی برخوردار هستند. غار سنگ شکن جهرم یکی از غارهای دست ساز و رویایی است که انسان را به دوران کهن باز میگرداند. گویی در دوران ماموت ها زندگی می کنیم و جزو انسان های اولیه به شمار می رویم.

غار سنگ شکن جهرم یک نوع غار دست سازی است، که مردم محلی آن را با نام غار اشکن نیز می شناسند. این غار دیدنی را باید بزرگترین غار دست ساز در جهان به شمار آوریم، که در زمان های قدیم در منطقه جهرم استان فارس ساخته شده است.  اگر از مرکز شهر شیراز به سمت جنوب حرکت کنید، می توانید پس از طی کردن 170 کیلومتر مساحت، به این غار دیدنی برسید.

غار سنگ شکن جهرم

علت نام گذاری غار سنگ شکن جهرم

آنگونه که محققان بررسی نموده اند، این غار به دوران صفویه باز می گردد. یعنی دارای قدمت 350 ساله بوده و از این رو به عنوان یکی از غارهای دیدنی و توریستی در ایران به شمار می رود. این غار دارای یک قلعه و چاه بوده و سبک معماری آن نشان از حالت تدافعی داشتن آن دارد. می دانیم که انسان ها در زمان های گذشته، بیشتر درگیر جنگ بوده اند.

از این رو ساخت غار سنگ شکن جهرم با این حالت، چندان دور از عقل نیست. اما دلیلی که منجر شده است تا این غار با نام سنگ شکن شناخته شود، تراشیدن سنگ برای خارج کردن آنها جهت ساخت سکونتگاه های سنگی بوده است. در اصل این غار برای خارج کردن سنگ از آن حفاری شده است. اگر درون آن را از نزدیک مشاهده کنید، می توانید به چیزهای جدید بیشتری نیز برسید.

کافیست خودتان را برای یک سفر توریستی و باستان شناسی به شیراز اماده کنید. پس از آن به کشف اطلاعات جدید در مورد غارسنگ شکن جهرم بپردازید.

مطلب پیشنهادی

بازار مظفریه تبریز

بازار مظفریه؛ بازار فرش های بی نظیر تبریز

بازار فرش دیدنی و نابی در تبریز وجود دارد، که می تواند انسان را محو تماشای خود کند. بازار مظفریه در تبریز دنیایی از فرش های دستباف ناب و بی نظیر را به نمایش گذاشته است. می توان در این بازار ساعت ها به گردش پرداخت، و از زیبایی های ناب آن بهره مند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *