شکارگاه خسرو پرویز در شهر کرمانشاه واقع شده است و با توجه به نام آن مکانی برای شکار در دوران پادشاهی خسرو پرویز محسوب می شده است..

شکارگاه خسرو پرویز کجاست؟

شکارگاه خسرو پرویز در شهر کرمانشاه واقع شده است و با توجه به نام آن مکانی برای شکار در دوران پادشاهی خسرو پرویز محسوب می شده است. این شکارگاه پایین تر از طاق بستان و در دوران اشکانیان به عنوان محلی برای شکل گیری شهر بوده که بعدها در دوره ساسانیان به عنوان شکارگاه از آن استفاده می شده است. این اطلاعات از کاوش های سال 1388 به دست آمده است.

شکارگاه خسرو پرویز

آشنایی با شکارگاه خسرو پرویز

شکارگاه خسرو پرویز در گذشته تنها به همین نام و در نزدیکی تپه ای که مراد حاصل نام داشت شناخته می شد. نام های دیگری که به این مکان نسبت داده اند دیوار خسرو یا دیوار شکارگاه خسرو پرویز می باشد. اما پس از کاوش هایی که در این منطقه صورت گرفته است، مشخص شده است که قبل از شکل گیری شکارگاه دیوار های خشتی از قبل در این ناحیه بنا نهاده شده اند. در کاوش دو مرتبه ای صورت گرفته در این منطقه نشان داده شده است که در دوره اشکانیان دیوار هایی با قطر 14.60 متر به همراه خندق در زیر خاک مدفون شده بوده اند.

فضای شکارگاه شامل 1100 متر طول و 800 متر عرض می شود که در هنگام احداث بلوار طاق بستان به دو بخش تقسیم شده و همین موضوع باعث تخریب این اثر دیدنی شده است.

دانستنی های جالب در مورد شکارگاه خسرو پرویز

نکته ها و کشفیات جالبی در مورد شکارگاه وجود دارد. اینکه در بخش شرقی این شکارگاه دور از فضای دیوار های آن، موارد دیگری مثل ظروف سفالی، خمره، استخوان حجیم و غیره پیدا شده است که اطلاعات چندان دقیقی از آنها به دست نیامده است. طبق نظر یکی از سرپرستان کاوش در منطقه شکارگاه خسرو پرویز کرمانشاه بسیاری از تصاویری که در طاق بستان شاهد آن هستیم الهام گرفته از حیوانات مربوط به این شکارگاه بوده است.

کرمانشاه

آسیب های جدی به شکارگاه خسرو پرویز

با توجه به باستانی بودن و اهمیت بدون شک شکارگاه اما اتفاقاتی که در طی مدت زمان کنونی در این شکارگاه و زمین های اطراف آن به وقوع پیوسته اند باعث ایجاد آسیب  و تخریب حداکثری برای آن شده اند. از جمله آنها می توان به عبور بلوار طاق بستان و تقسیم آن به دو بخش، پل صیاد شیرازی با تخریب بخشی از محوطه شکارگاه، تاسیس حوزه علمیه امام خمینی در حریم شکارگاه و عبور قطار شهری و قرار دادن ستون های قطار درون محوطه و کنار تپه اشاره کرد. این موارد باعث آسیب جدی به این اثر مهم و تاریخی شده اند و با تخریب های دائمی که توسط مردم به دلیل ناآگاهی صورت گرفته نمی توان به اطلاعات دقیقی که می توانست از این منطقه برای آینده استخراج شود خوشبین بود.

شما برای اقامت در شهر کرمانشاه و امکان دیدن این شکارگاه می توانید از طریق سایت یا اپلیکیشن املاک باشی اقدام کنید. به این صورت که پس از ورود به اپ یا سایت با جستجو کردن نام شهر لیستی از اقامتگاه های روزانه برایتان پدیدار می شود. این لیست می تواند شامل آپارتمان، سوئیت یا خانه مبله باشد.

[faqs style=”accordion” filter=”kermanshah”]

مطلب پیشنهادی

کلیساهای ایران

کلیساهای ایران ؛ جذاب ترین مکان های دیدنی

در میان دیدنی ترین و خاص ترین کلیساهای ایران، برخی به ثبت یونسکو رسیده اند و برخی دیگر به عنوان آثار ملی ایران شناخته می شوند. این کلیساها برای مسیحیان و ارامنه ای که در ایران سکونت دارند بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است. اما در کنار این مسئله، زیبایی های خاص این کلیساها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *