غار کرفتو در شرق شهر سقز کردستان واقع شده است. گفته های زیادی در مورد این غار وجود دارد و پیدایش آن را به دوران قبل از تاریخ نسبت می دهند. در منابعی هم نقل شده است..

غار کرفتو بازمانده از دوران ماقبل تاریخ در کردستان

غار کرفتو در شرق شهر سقز کردستان واقع شده است. گفته های زیادی در مورد این غار وجود دارد و پیدایش آن را به دوران قبل از تاریخ نسبت می دهند. در منابعی هم نقل شده است که این غار در دوران مزوزوئیک در زیر آب بوده و پس از آن از آب خارج شده است. از این رو قدمت آن بسیار بالاست. همچنین نوشته هایی در این غار پیدا شده است که مربوط به دوران قبل از تاریخ است. اگر بخواهید از موقعیت دقیق غار کرفتو اطلاع کسب کنید باید بدانید که این غار در بین روستای مسعود آباد و میر سعید و علی آباد و نخود دره تکاب قرار گرفته است. پس دسترسی به آن از طریق شهر دیواندره امکان پذیر است.

غار کرفتو

اطلاعات جالب و مهم در مورد غار کرفتو

این غار 4 طبقه دارد که تغییر شکل و شمایل آن در دوره های مختلف تاریخی و به واسطه تغییراتی که انسان در دل آن قرار داده است به شکل امروزی به دست ما رسیده است. نقشه داخل این غار توسط محققان متعددی تنظیم و ارائه شده که به شناخت بهتر آن می انجامد. در سردر یکی از اتاق های طبقه سوم این غار کتیبه ای یونانی وجود دارد که نشان از معبد بودن آن اتاق در دوره خاصی از تاریخ می دهد. گردشگران امروزه می توانند از طریق راه پله و مسیر های تعبیه شده به سادگی از غار کرفتو دیدن کنند.

نام غار کرفتو از کجا آمده است؟

منابع مختلف، برای یافتن منبع نامگذاری این غار به اسم کرفتو را طبق گفته های مردم محلی و اطلاعات به دست آمده به جمع بندی مناسبی نرسیده اند اما طبق یافته ها گفته می شود نام غار کرفتو در واقع در گذشته قلعه ی کرفتو بوده است که به این نام رسمی تغییر داده شده است. به طور کلی قلعه ی که رفتو مکان مهمی در ادوار مختلف تاریخی به حساب می آمده است. چرا که مردم برای پناه جستن به آن مراجعه می کرده اند و به این واسطه از هجوم بیگانگان در امان می مانده اند. اگر به این غار آهکی خوب دقت کنید دلیل اهمیت آن را بهتر متوجه می شوید؛ چرا که بنیاد و ساختار محکمی دارد و برای پناه جستن مکان بسیار مناسبی تلقی می شده است.

کردستان

یک گفته ی دیگر از زبان مردم محلی بیانگر این حقیقت است که کرفتو در واقع گرفتو بوده که این کلمه به معنای فتح شده است و دلیل نامگذاری آن نیز به آسیب دیدن و تهاجم به آن در یک دوره از تاریخ در یک جنگ خونین است. با این حال مورد اول برای نامگذاری غار کرفتو بسیار محتمل تر از این مورد می باشد.

ترکیب تاو و هه تاو در زبان کردی نشان دهنده گرما است و این موضوع به معبد بودن و مکانی برای ستایش خورشید مرتبط می باشد. پس تطبیق وجود کتیبه و این نام نشان دهنده اهمیت این غار برای ساکنان از نظر محیطی برای پرستش و عبادت است.

بازدید از غار کرفتو؛ یک اثر ملی

برای دیدن غار کرفتو باید به کردستان سفر کنید و از جاذبه های دیدنی مجاور آن نیز دیدن نمایید. برای اینکه تایم اقامت تان را در یک اقامتگاه مناسب و با قیمت خوب بگذرانید می توانید از طریق سایت یا اپ املاک  باشی اقدام به رزرو و اجاره نمایید.

[faqs style=”accordion” filter=”kordestan”]

مطلب پیشنهادی

کلیساهای ایران

کلیساهای ایران ؛ جذاب ترین مکان های دیدنی

در میان دیدنی ترین و خاص ترین کلیساهای ایران، برخی به ثبت یونسکو رسیده اند و برخی دیگر به عنوان آثار ملی ایران شناخته می شوند. این کلیساها برای مسیحیان و ارامنه ای که در ایران سکونت دارند بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است. اما در کنار این مسئله، زیبایی های خاص این کلیساها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *