مراسم گلاب گیری کاشان و نیاسر یکی از مراسم های مهم در این منطقه به شمار می آید که از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه هر سال برگزار می شود..

زمان گلاب گیری کاشان چه هنگام است؟

مراسم گلاب گیری کاشان و نیاسر یکی از مراسم های مهم در این منطقه به شمار می آید که از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه هر سال برگزار می شود. جشنواره گلاب گیری بسیاری از مشتاقان عطر گل محمدی را به سمت خود میکشاند. تاریخ و زمان برگزاری این جشنواره از 15 تا 25 اردیبهشت به طور رسمی صورت می گیرد.

شاید در نگاه اول گمان کنید که جشن گلاب گیری کاشان در طی دوران معاصر رخ می دهد. اما آثار باستانی حرف دیگری می زنند. گلاب گیری و چیدن گل های سرخ از دوران باستان توسط اهالی این منطقه انجام می شده است. خرید و فروش گلاب در این منطقه نیز یکی از راه های امرار معاش مردم به حساب می آمده است. این شیوه سنتی گلابگیری از دیرباز تاکنون یک شکل و آیین داشته که در زبان محلی به آن لتان می گویند. یکی از دلایل محبوب بودن گلاب این منطقه نسبت به سایر مناطق کیفیت و اصالت بهتر آن است.

گلاب گیری کاشان

مراسم گلاب گیری کاشان با وسایل لازم

اگر تاکنون یک مراسم گلابگیری را از نزدیک ندیده اید می توانید در ابتدا اطلاعات لازم را در این رابطه به دست آورید و برای سفر در ماه اردیبهشت به این منطقه آماده شوید. شخصی که گلابگیری را انجام می دهد به وسایلی مانند دیگ، پارچ، نی و شیشه و همچنین قرابه نیاز دارد.

دیگ مسی اصولا در اکثر تصاویر مربوط به گلاب گیری کاشان دیده می شود. برای این کار یک کیلو گلبرگ گل محمدی داخل ظرف ریخته می شود و روی آن یک لیتر آب می ریزند. سپس درب دیگ بسته شده و یک واشر بین آن و قابلمه قرار می گیرد. سپس زیر دیگ را روشن می کنند. لوله های استیل روی دیگ به پارچ مسی منتقل شده که پس از طی مراحل لازم گلاب داخل آن ریخته می شود.

مراسم گلاب گیری کاشان در کدام شهر ها و روستاها صورت میگیرد؟

به جز کاشان، شهر های دیگری مانند نیاسر یا قمصر و همچنین روستاها مانند وادقان و سده مراسم گلاب گیری کاشان را به یک شکل انجام می دهند. از این رو بسیاری از مسافران این مقاصد را برای دیدن گلاب گیری و تهیه گلاب تازه انجام می دهند. به جز شهر های نزدیک به کاشان در شهر های دیگری مانند داراب فارس و یا زابل هم گاهی مراسم گلاب گیری انجام می شود.

کاشان

سوغات کاشان به جز گلاب چیست؟

صحبت دائم از گلاب گیری کاشان و جشنواره ای که به خاطر آن برگزار می شود عموم مردم را به این باور رسانده است که سوغات اصلی این شهر فقط گلاب است! اما اینطور نیست. شما در سفر به کاشان می توانید شیرینی های خوش طعمی مانند باقلوا، کلوچه و پشمک تهیه کنید، عرقیات مختلف گیاهی را خریداری کنید و از خشکبار های مختلف مثل زردآلو و هلو بچشید. این شهر در حوزه صنایع دستی نیز ید طولایی دارد.

برای اقامت در کاشان نیاز به اجاره یک اقامتگاه خوب است تا در مدت زمان جشنواره گلاب گیری کاشان در این شهر به راحتی اقامت داشته باشید. برای این منظور سایت و اپ املاک باشی به شما کمک می کند تا یک سوئیت، خانه مبله یا آپارتمان را اجاره نمایید.

[faqs style=”accordion” filter=”kashan”]

مطلب پیشنهادی

قدمگاه جهرم فارس

قدمگاه جهرم؛ جاذبه باستانی و تاریخی

قدمگاه جهرم که در یکی از شهرستان های استان فارس قرار دارد، یکی از مناطق گردشگری و جاذبه های توریستی در ایران به شمار می رود. این منطقه تاریخی زیبایی های خاصی را در خود جای داده و علاقه مندان زیادی را به سمت خود جذب می کند. می توانید با سفر به جهرم، از جاذبه های توریستی این منطقه بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *