روستای ابیانه یکی از آشنا ترین روستا های اصفهان است که به طور دقیق در بخش مرکزی شهرستان نطنز واقع شده است. این منطقه به دلیل خشک و بی آب و علف بودن ساختار خاصی به آن داده است..

معرفی روستای ابیانه ، یک اثر ملی و دیدنی

روستای ابیانه یکی از آشنا ترین روستاهای اصفهان است که به طور دقیق در بخش مرکزی شهرستان نطنز واقع شده است. این منطقه به دلیل خشک و بی آب و علف بودن ساختار خاصی به آن داده است. خانه های سرخ رنگ، زن هایی با لباس های خاص و چارقد های گلدار بلند و یک شکل و مردانی با لباس های محلی یکدست از جمله شاخصه های اصلی این روستا به حساب می آیند. پس وقتی نام روستای ابیانه به زبان می آید اولین مواردی که به یاد می آید این  زیبایی ها خواهد بود. با تمام تفاسیری که از خشک بودن این روستا به میان می آید اما سرسبزی و هوای مطبوع آن همواره مسافران را به سمت آن جذب می کند.

روستای ابیانه

روستای ابیانه و ثبت به عنوان اثر ملی

این روستا از سال 1354 به لیست آثار ملی افزوده شده است. این روستا دارای معماری پر تنوع و بومی می باشد. همین موضوع دلیل اصلی قرارگیری این روستا در لیست آثار ملی است. همچنین اظهار می شود که این روستا یکی از بلندترین نقاط برای زندگی در کل ایران به شمار می آید. زیبایی ها و ویژگی های منحصر بفرد این روستا باعث جذب توریست بیشتر به سمت آن شده است.

در زبان محلی به این روستا ویونا می گویند. که به معنای بیدستان است. در حقیقت این منطقه در گذشته بیدستان بوده که کلمه ویونا به ابیانه تغییر داده شده است. قدمت این روستا نیز مشخص نیست. اما طبق بررسی های صورت گرفته در این منطقه عنوان می شود که ابیانه به هزار و پانصد سال پیش مربوط است که یکی از کهن ترین زیستگاه های انسان است.

امرار معاش مردم روستای ابیانه چگونه است؟

در روستای ابیانه به طور کلی 500 خانه وجود دارد که روی دامنه شیب دار رودخانه برزرود واقع شده اند. اکثر خانه ها پنجره دارند و پنجره های آنها از چوب ارسی مانند تشکیل شده است. کوچه های روستای ابیانه باریک و برخی از آنها پهن و گسترده هستند. رنگ خاک سرخ این منطقه به معدنی مربوط است که از آن استخراج صورت می گیرد. شغل اکثر مردم در این روستا کشاورزی، باغداری و دامداری است و زنان و مردان در کنار هم مشغول به کارند. وجود باغ های آلو، گلابی، بادام، گردو و زردآلو در این منطقه زیبایی های چشم نواز دیگری به آن بخشیده است. پس اگر در فصل مناسب تولید این میوه جات به ابیانه رفتید حتما خرید آنها را از دست ندهید. به جز این مورد در این روستا قلاب بافی نیز بسیار رواج دارد و یکی از منابع درآمد زنان ساکن در ابیانه است.

ابیانه

آثار باستانی موجود در روستای ابیانه

به دلیل قدمت بالای زندگی در روستای ابیانه شما می توانید زیبایی ها و جاذبه های تاریخی متعددی را در آن بیابید. قلعه های پال همونه یا تخت هامان، زیارتگاه هینزا، آتشکده ابیانه، مساجد متخلف مثل مسجد جامع از نمونه های شاخص این آثار دیدنی هستند. به جز این مورد شما می توانید از طبیعت زیبا و خوراکی های خوش طعم این روستا لذت ببرید. برای اقامت در روستای ابیانه می توانید سری به سایت یا اپ املاک باشی بزنید و خانه مورد نظر خود را رزرو نمایید.

[faqs style=”accordion” filter=”esfahan”]

مطلب پیشنهادی

کلیساهای ایران

کلیساهای ایران ؛ جذاب ترین مکان های دیدنی

در میان دیدنی ترین و خاص ترین کلیساهای ایران، برخی به ثبت یونسکو رسیده اند و برخی دیگر به عنوان آثار ملی ایران شناخته می شوند. این کلیساها برای مسیحیان و ارامنه ای که در ایران سکونت دارند بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است. اما در کنار این مسئله، زیبایی های خاص این کلیساها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *