بزرگی شهر کرمان را تقریباً با کشور سوریه برابر می دانند، استانی که از لحاظ فرهنگی، تاریخی، علمی و مذهبی در میان 5 شهر تاریخی ایران قرار داد. بناهای تاریخی متعدد موجود در..

سفر به پهناور ترین و تاریخی ترین شهر ایران، کرمان

وسعت و بزرگی شهر کرمان را تقریباً با کشور سوریه برابر می دانند، استانی که از لحاظ فرهنگی، تاریخی، علمی و مذهبی در میان 5 شهر تاریخی ایران قرار داد. بناهای تاریخی متعدد موجود در این شهر گواه باستانی بودن آن را می دهند.

در بسیاری از روایت های تاریخی این شهر را به نام های کارمانیا، کجاران، بوتیا، شش دروازه و غیره یاد کرده اند. این استان پهناور با یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و فارس همسایگی دارد. اگر قصد بازدید از این استان بزرگ را دارید، قبل از هر تصمیمی این مطلب را جهت آشنایی بهتر دنبال نمایید.

کرمان

فرهنگ، گویش، لباس و خوراکی های سنتی کرمان

گویش کرمانی مردم در این استان، حتی در شهر های دیگر نیز کاملا شناخته شده است. این موضوع به تغییر گویش مردم این شهر در طی زمان های متمادی باز می گردد که ورود اقوام لر و عشایر ترک به آن، تغییرات بیشتری را در این رابطه رقم زده و در نوع خود بسیار خاص می باشد.

اشاره شد که کرمان یکی از مهمترین شهر های ایران از منظر هنری و فرهنگی است. علاوه بر نمایشگاه ها و کتابخانه ها و دانشگاه های متعددی که در این استان وجود دارد، فرش کرمانی (قالیبافی)، پته دوزی، منبت کاری و قلم زنی روی مس از جمله صنایع دستی هستند که می توان به عنوان سوغات از این شهر به یادگار برد.  علاوه بر این موارد، نباید از مکان های تاریخی این شهر غافل ماند چرا که دست کم بخش عظیمی از تاریخ ایران را در بر می گیرند.

مجموعه گنج علی خان، موزه های متعدد مانند موزه زرتشتیان، آتشکده زرتشتیان، باغ های تاریخی مانند باغ شاهزاده ماهان کرمان، گنبد جبلیه، حمام گنج علی خان، باغ هرندی، مسجد ملک، بازار وکیل، کویر لوت، کوه هزار و غیره در این شهر جا دارند که دیدنشان خالی از لطف نیست.

اگر به دنبال شیرینی ها و غذاهای سنتی این شهر هستید نباید چشیدن طعم کلمپه، قطاب، چنگمال، نان چرخی، آبگوشت زیره، آش گندم شیر، بز قورمه و غیره را از دست بدهید. اکثر مردم کرمان پوشش روال و رایج دیگر مناطق ایران در شهر کرمان و شهرستان های مرتبط با آن را دارند. اما اگر به روستاها و مناطق بومی آن سری بزنید شاهد پوشش چارقد، پیچه، پیراهن شش ترک، پیراهن چین پیله ای، کلاه نمدی گرد، قبا و غیره خواهید بود.

سفر به کرمان

کی به شهر کرمان سفر کنیم؟

اگر در حال برنامه ریزی برای سفر به کرمان هستید، باید با در نظر گرفتن آب و هوای این شهر تایم سفر خود را تنظیم کنید. این شهر نیمه کویری بوده و زمستان های سرد و تابستان های داغی دارد. در نتیجه سفر به کرمان در فصل های بهار و انتهای تابستان بیشتر توصیه می شود.

خوراکی های سنتی کرمان

اجاره روزانه اقامتگاه در کرمان با کمترین هزینه

اگر میخواهید هزینه ای اندک بابت چند روز اقامت در کرمان بپردازید و در عوض از محیطی مشابه یک خانه مستقل بهره مند شوید پیشنهاد می کنیم با کمک سایت املاک باشی و با جستجو نام شهر کرمان سوئیت، آپارتمان مبله، یا برای اجاره ویلا اقدام کنید. اپلیکیشن املاک باشی نیز برای دسترسی آسانتر شما طراحی شده است که بدون فوت وقت به واسطه آن می توان بهترین اقامتگاه روزانه را به صورت آنلاین در این شهر یافت و با بررسی شرایط و موقعیت آن، اقدام به اجاره نمود.

[faqs style=’filterable-toggle’]

مطلب پیشنهادی

غار سنگ شکن

غار سنگ شکن جهرم؛ لانه عجیب و دست ساز

در میان جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر جهرم، باید به غار سنگ شکن اشاره کنیم. این غار دیدنی از زیبایی های خاصی برخوردار است، که می تواند انسان را به وجد آورد. همین جاذبه های تاریخی در جهرم است که منجر شده تا هر ساله بر تعداد گردشگرانی که این شهر را برای سفر انتخاب می کنند، افزوده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *