زورخانه تهران؛ تمدن و قدمت ایران 

زورخانه تهران ؛ تمدن و قدمت ایران

بازدید از زورخانه تهران بدون شک می تواند یک روش بازگشت به دوران کهن باشد. بازگشت به دورانی که حرف از مرام و مردانگی کوچه ها و خیابان های تهران را در بر می گرفت. جوانان جنگاوری که از هر کوی و برزن برای فراگیری فنون زورخانه، به تهران سفر می کردند. تا علاوه بر فراگیری فنون زورخانه، آداب پهلوانی را نیز فرار گیرند. 

هنوز بعد از گذشت سالهای بسیار زیادی از فرهنگ و تمدن قدیمی، مردمی هستند که در تهران و شهرستان های مختلف، به ورزش های زورخانه ای علاقه مند هستند. اما آیا می دانید بهترین زورخانه تهران کدام زورخانه است؟ چند زورخانه قدیمی در این شهر تاریخی وجود دارد؟ اجازه دهید با برخی از معروف ترین و جذاب ترین زورخانه های پایتخت آشنا شویم.

قدیمی ترین زورخانه تهران

قدیمی ترین و معروف ترین زورخانه ها

بیشتر زورخانه های قدیمی و معروف تهران یا تخریب شده اند، و یا تغییر کاربردی داده اند. اما از این میان هنوز هستند زورخانه هایی که به عنوان آثار گردشگری و باستانی در تهران شناخته می شوند. زیرا از قدمت بالایی برخوردار هستند. از میان زورخانه های معروف و قدیمی تهران باید به زورخانه شیرافکن، زورخانه قائم، زورخانه نیروی یزدان، زورخانه هژبر و … اشاره نماییم. 

⦁ زورخانه قائم

زورخانه قائم یکی دیگر از قدیمی ترین زورخانه های پایتخت به شمار می رود، که 70 سال قدمت دارد. این زورخانه البته در سال 88 به دلیل فرسودگی زیاد، بازسازی شد. تا برای ادامه پهلوان پروری در تهران آماده گردد. 

زورخانه های پایتخت

⦁ زورخانه نیروی یزدان

این زورخانه را باید از قدیمی ترین و خاص ترین زورخانه های تهران به شمار آورد. زیرا زورخانه قائم بیش از 100 سال قدمت دارد و توسط مرحوم مرشد علی قدرخان تاسیس شده است. همچنان در عصر حاضر نوادگان مرشد علی قدرخان این زورخانه را اداره می کنند. 

⦁ زورخانه هژبر

یکی دیگر از زورخانه های قدیمی و پرآوازه تهران، زورخانه هژبر است. البته مدتی در این زورخانه تمرینات زورخانه ای انجام نمی شد. بلکه ورزشکاران رشته های دیگر در محیط زورخانه هژبر به تمرین می پرداختند. اما این زورخانه در حال حاضر در روزهای زوج به روی ورزشکاران باستانی باز است و می توانند برای انجام تمرینات پهلوانی به آنجا مراجعه کنند. 

بازدید از این زورخانه های تاریخی و قدیمی، انسان را به یک قرن پیش باز می گرداند و حس پهلوانی را در انسان زنده می کند. 

[faqs style=”accordion” filter=”tehran”]

مطلب پیشنهادی

قدمگاه جهرم فارس

قدمگاه جهرم؛ جاذبه باستانی و تاریخی

قدمگاه جهرم که در یکی از شهرستان های استان فارس قرار دارد، یکی از مناطق گردشگری و جاذبه های توریستی در ایران به شمار می رود. این منطقه تاریخی زیبایی های خاصی را در خود جای داده و علاقه مندان زیادی را به سمت خود جذب می کند. می توانید با سفر به جهرم، از جاذبه های توریستی این منطقه بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *