غار شاپور

داستان غم انگیز مجسمه غار شاپور در کازرون

استان فارس شهری غنی از فرهنگ ایران باستان است. شهر بیشاپور یکی از شهر ها و پایتخت های باستانی ایران واقع در نزدیکی شهر کازرون دارای آثار تاریخی ارزشمندی است. یکی از این پدیده های تاریخی و دیدنی غار شاپور است.

کازرون

غار شاپور در کجا واقع است؟

غار شاپور در شهرستان کازرون و در چهار کیلومتری شهر باستانی بیشاپور پایتخت ساسانیان قرار دارد. این غار دهانه ای به اندازه ی 30 متر دارد و ارتفاع آن از سطح زمین 800 متر می باشد. دلیل اینکه اینجا به غار شاپور مشهور است به این خاطر است که در ابتدای دهانه ی غار مجسمه ای از شاپور یکم واقع شده است.

این غار واقع در کوهی است که در دشت چوگان قرار دارد. این غار علی رغم اینکه یک پدیده ی طبیعی زیباست، از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است. همچنین غیر از وجود این مجسمه، روی دیوار های ابتدای تنگه ی چوگان نقش برجسته هایی وجود دارد که اطلاعات بسیاری را درباره ی امپراطوری ساسانی در اختیار ما قرار می دهد.

به نظر می رسد که غار شاپور در زمان ساسانیان بسیار مورد اهمیت بوده است، فضای اطراف این غار دارای هویت غنی تاریخی است. در سمت راست غار بیشاپور قلعه ای یافت شده که بنظر میرسد محل نگهبانی و حراست از شهر بیشاپور بوده است. همچنین این غار، قبل از زمان ساسانیان از مکان های مذهبی و آیینی بوده است و مراسم هایی در آنجا برپا می شده است.

غار شاپور کازرون

آنچه بر سر آثار تاریخی در این غار آمد.

غار شاپور پس از تصرف استان فارس توسط اعراب تخریب شد. نصر ابن سیار که یکی از سرداران عرب بود که علی رغم اصرار مردم محل و بازگرداندن مجسمه به حالت اول در ازای زر را رد کرد و دیگر آثار درون غار نیز از آسیب در امان نماند.

اما بعضی بر این عقیده اند که این مجسمه بر اثر زلزله واژگون شده و از جا در آمده است. در سال، 1336 محمد رضا پهلوی دستور داد تا این مجسمه را مرمت کنند. این مجسمه تنها مجسمه ی بازمانده از زمان باستان است که 7 متر ارتفاع دارد و پس از 1700 سال همچنان پابرجاست.

این مجسمه در غار شاپور توسط ارتشی ها، پس از سال ها به جای اولیه ی خود بازگردانده شد و در نهایت مرمت گشت. درون غار متن کتیبه ی ارتش وجود دارد که حاوی توضیح مفصلی درباره دوباره برپا کردن مجسمه ی شاپور یکم دومین پادشاه ساسانی است.

شما می توانید پس از سفر برای اقامت در این منطقه، خانه، سوئیت، آپارتمان و دیگر مکان های اقامتی را در سایت و اپلیکیشن املاک باشی جستجو کنید. تنها کافیست نام شهر مورد نظر را جستجو نمایید تا لیستی از مکان های اقامتی برای شما نمایان شود.

غار
[faqs style=”accordion” filter=”fars”]

مطلب پیشنهادی

غار سنگ شکن

غار سنگ شکن جهرم؛ لانه عجیب و دست ساز

در میان جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر جهرم، باید به غار سنگ شکن اشاره کنیم. این غار دیدنی از زیبایی های خاصی برخوردار است، که می تواند انسان را به وجد آورد. همین جاذبه های تاریخی در جهرم است که منجر شده تا هر ساله بر تعداد گردشگرانی که این شهر را برای سفر انتخاب می کنند، افزوده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *