جاذبه های گردشگری شیراز

دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شیراز

تخت جمشید:

این مجموعۀ تاریخی باشکوه که از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری شیراز است، متعلق به دوران ساسانی است؛ با قدمتی چند هزار ساله معرف معماری، فرهنگ و تمدن غنی ایران باستان است. از کاخ های زیبای این بنا جز پاره سنگ ها، سنگ نوشته ها و مجموعه ای از حکاکی های روی سنگ چیز زیادی باقی نمانده است؛ با این حال شکوه و عظمت آن نه تنها برای ایرانیان، که در جهان مثال زدنی است. تخت جمشید در فهرست آثار یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این مجموعه در شهر مرودشت در 10 کیلومتری شیراز قرار دارد.

پاسارگاد:

مجموعۀ تاریخی پاسارگاد از دیگر جاذبه های گردشگری شیراز، متعلق به عهد هخامنشیان است. از مهم ترین بناهای این مجموعه مقبرۀ کوروش است؛ که نسبت به سایر بناهای این مجموعه سالم باقی مانده است. سایر بناهای موجود در این مجموعه شامل مقبرۀ کمبوجیه، کاروانسرای مظفری، کاخ بار عام، کاخ بار اختصاصی و تل تخت است. مجموعۀ پاسارگاد نیز در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است.

پاسارگاد
حافظیه:

آرامگاه حافظ یکی دیگر از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری شیراز است. هرساله ادب دوستان به این شاعر ادای احترام می کنند و در مقبرۀ این شاعر پارسی گرد هم می آیند. ساخت آرامگاه حافظ به صدها سال پیش باز می گردد با این حال حافظیه در دوران پهلوی به شکل امروزی طراحی شد و به اجرا در آمد. مجموعۀ حافظیه به زیبایی طراحی شده و بازدید کنندگان لحظات خوشی را می توانند در این حیاط و بین نارنجستان ها سپری کنند.

جاذبه های گردشگری شیراز
آرامگاه سعدی:

این مقبرۀ زیبا در جوار باغ دلگشا شیراز قرار دارد. بنای امروزی آرامگاه سعدی از بناهای معاصر است و با اقتباس و الهام از کاخ چهل ستون طراحی شد. آرامگاه سعدی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیراز برای ادب دوستان است. این مکان، خانقاه و محل زندگی سعدی در سالهای آخر عمرش بوده و پس از مرگ نیز در آنجا دفن شد.

آرامگاه سعدی
ارگ کریم خان:

مهم ترین و بزرگ ترین بنای به جا مانده از دورۀ زندیه، ارگ کریم خان است. این ارگ محل زندگی کریم خان بوده و ترکیبی از معماری نظامی و مسکونی است. این بنا در حال حاضر به عنوان موزه استفاده می شود و مجسمه هایی تماشایی در آن به نمایش گذاشته می شود. ارگ کریم خان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاذبه های گردشگری شیراز
بازار وکیل:

این بازار سرپوشیده یکی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از دورۀ زندیه است.گرچه با احداث خیابان این بازار نسبت به ابتدا اندک تغییراتی نموده است، با این حال از زیباترین بازارهای سرپوشیده ایران است.اگر از علاقمندان به معماری سنتی ایران هستید حتما بازدید از این مجموعه را در لیست گردش های خود قرار دهید. این مجموعۀ زیبا نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار وکیل شیراز
حمام وکیل:

از دیگر جاذبه های گردشگری شیراز حمام تاریخی وکیل است. این حمام پر از نقش و نگار جنب مسجد وکیل قرار گرفته است. این اثر نیز به ثبت ملی رسیده و امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می شود.
مسجد نصیرالملک:مسجدی زیبا ترکیبی از بازی رنگ و نور. این اثر مربوط به دوران قاجار است و به خاطر پنجره هایی باشیشه های رنگی اش به مسجد صورتی شهرت پیدا کرده است.

جاذبه های گردشگری شیراز
خانۀ زینت الملوک:

بنایی زیبا و باشکوه متعلق به دورۀ قاجار است. این خانه به گچ بری ها، آینه کاری ها و نقاشی های دیواری نفیسی مزین است. در حال حاضر این مجموعه تغییر کاربری داده شده و از آن به عنوان موزۀ گنجینۀ فارس استفاده می شود.

خانه زینت الملوک در شیراز
باغ نارنجستان قوام:

این باغ و بنای داخل آن متعلق به دورۀ قاجار و ملک خانوادۀ با نفوذی در آن دوره است. در این بنا از هفت هنر ایرانی استفاده شده این هنر ها شامل نقاشی سنتی، گچ بری، معرق کاری، حجاری، منبت کاری، آجر کاری وآینه کاری های چشمگیر است. از قسمتی از این بنا به عنوان موزه استفاده می شود. این باغ نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

باغ نارنجستان قوام
آرامگاه شاهچراغ:

این بنای مذهبی آرامگاه دو تن از فرزندان امام کاظم (ع) و برادران امام رضا (ع) است، هرساله زائران بسیاری را به سوی خود می کشاند. فضای داخلی مقبره، با آینه کاری و گچ بری های زیبا تزیین شده است. فضای بیرونی مقبره نیز باصفا و زیباست.

آرامگاه شاه چراغ
باغ ارم:

از پربازدیدترین جاذبه های گردشگری شیراز باغ ارم است. این باغ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. در باغ می توانید لباس های سنتی بپوشید و عکس بیندازید. در باغ ارم محصولات و صنایع دستی، خوراکی های لذیذ در غرفه ها به گردشگران عرضه می گردد. عمارتی شاهانه در میان باغ سر به آسمان برداشته و درختان و گل های زیبادر سراسر باغ به چشم میخورند.

جاذبه های گردشگری شیراز

جاذبه های گردشگری طبیعت شیراز: جاذبه های طبیعی

تنگ بستانک:

این منطقۀ زیبا با عنوان بهشت گمشده شناخته می شود. این دره بین دو صخرۀ مرتفع از دو سمت احاطه شده است. رودخانه، چشمه های آب و درختان سربه فلک در طی مسیر همراه شما خواهند بود.این منطقه در فاصلۀ 120 کیلومتری شیراز قرار گرفته و جادۀ ارتباطی مستقیم با پاسارگاد و تخت جمشید نیز دارد.

تنگ بستانک شیراز
آبشار مارگون:

یکی از شاخص ترین جاذبه های گردشگری شیراز و مناظر طبیعی چشم نواز آن، آبشار مارگون است. این آبشار در شهر سپیدان در فاصلۀ 140 کیلومتری شیراز قرار گرفته است.در اطراف این آبشار زیبا امکانات رفاهی گردشگران فراهم آمده است. در زمستان قندیل های یخ زیبای این آبشار دیدنی است.تا نزدیکی آبشار مسیر ماشین رو وجود دارد. مسیر پیمایش و پیاده روی آن با سنگ فرش، گردشگران را به سوی آبشار هدایت می کند.

جاذبه های گردشگری شیراز
روستای قلات شیراز:

این روستای سرسبز و خوش آب و هوا که قدمتی چند هزارساله دارد، در فصول گرم هم خنک است. به دلیل حضور گردشگران، امکانات رفاهی برای مسافرین در این منطقه در نظر گرفته شده است. علاوه بر طبیعت زیبای روستا می توانید از آسیاب های آبی، کلیسای تاریخی و بافت قدیمی روستا دیدن کنید.

روستای قلات شیراز
آبشار فدامی:

یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری شیراز این آبشار منحصربه فرد است. ترکیبی از آب شور، شیرین، سرد و گرم. آبشار آب شور در بالادست و آبشار آب شیرین در قسمت پایین تر قرار گرفته است. آب شیرین این آبشار در تابستان سرد و در زمستان گرم است. آب شور آبشار حالت برعکس آب شیرین را دارد. در پایین دست، دو آبشار شور و شیرین با یکدیگر ادغام شده و در حوضچه ای جمع می شوند.

آبشار فدامی شیراز


علاوه بر بازار های محلی و سنتی که از جاذبه های گردشگری شیراز هستند، مثل بازار محلی حاجی شیراز، سرای مشیر و بازار وکیل، می توانید از بازار ها و پاساژهای مدرن شیراز هم خرید کنید؛ بازار های مدرن و معروف شیراز شامل مجتمع های تجاری خلیج فارس، زیتون فارس، حافظ، الماس و… .

سوغات و خوراکی های خوشمزۀ شیراز شامل فالوده شیرازی، یوخه که با نام کاک هم شناخته می شود و کلوچه های برنجی شیراز است.

جاذبه های گردشگری شیراز

رزرو آپارتمان مبله، اقامتگاه بومگردی و اجارۀ سوییت با املاک باشی

برای اقامتی آسوده و راحت در سطح استان همراه با لذت توامان از جاذبه های گردشگری شیراز، می توانید آپارتمان مبله و سوییت مورد نظر خود را با توجه به تعداد نفرات، هزینه و انتخاب منطقۀ شهری در املاک باشی، بدون فوت وقت رزرو کنید.

تصاویر منازل و هم چنین قیمت هر یک از آن ها در سایت املاک باشی درج شده است. به راحتی می توانید آپارتمان یا سوییت خود را انتخاب و رزرو کنید و بدون نگرانی و دغدغۀ محل سکونت سفر خوشی را آغاز کنید. اگر از علاقمندان به اقامتگاه های بومگردی هستید، املاک باشی امکان اسکان گردشگران را در این اقامتگاه ها نیز فراهم آورده است.

همچنین میتوانید با نصب اپلیکیشن املاک باشی در هر جایی که هستید به راحتی اقدام به رزرو اقامتگاه مناسب خود نمایید.

[faqs style=’filterable-toggle’]

مطلب پیشنهادی

قدمگاه جهرم فارس

قدمگاه جهرم؛ جاذبه باستانی و تاریخی

قدمگاه جهرم که در یکی از شهرستان های استان فارس قرار دارد، یکی از مناطق گردشگری و جاذبه های توریستی در ایران به شمار می رود. این منطقه تاریخی زیبایی های خاصی را در خود جای داده و علاقه مندان زیادی را به سمت خود جذب می کند. می توانید با سفر به جهرم، از جاذبه های توریستی این منطقه بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *