بیجار کجاست و چرا به این نام مشهور است؟

بیجار کجاست و چرا به این نام مشهور است؟

بیجار واقع شده در استان کردستان نام خود را ممنون دار بید های فراوانی است که در این منطقه می روییده اند. البته این نام در زبان کردی به معنای بید زار است. بیجار یکی از مناطق باستانی و مهم در کردستان است که البته به نام بیجار گروس بیشتر شناخته می شود. آب و هوای آن سرد است و به همین جهت باید فصل های گرم تر را برای سفر به آن انتخاب کرد.

بیجار

آشنایی با مردم و اعتقادات در بیجار

عمده مردم ساکن در این منطقه، مسلمان شیعه و سنی هستند و تعدادی از یهودیان نیز در اینجا زندگی می کنند. محل زندگی آنها یک محله به خصوص به نام موسایی ها است که مشخص نیست دقیقا از چه زمانی در این ناحیه زندگی می کرده اند. مردم بیجار به کردی سورانی تکلم می کنند و لهجه آنها گروسی است. گروسی در واقع یکی از لهجه های کردی به حساب می آید و به گویش سورانی مربوط است. در این منطقه همچنین به گویش های گورانی و کلهری نیز صحبت می شود.

افراد مشهور متعددی اهل این ناحیه از کردستان هستند. از جمله آنها می توان به یکی از همسران ناصرالدین شاه به نام امینه اقدس نام برد. میرزا محمد خان گروسی نیز یکی از افراد نزدیک به ناصرالدین شاه اهل همین منطقه می باشد. از جمله بازیگران مشهور مانند سعید آقاخانی و فرهاد اصلانی و همچنین بیت الله عباسپور قهرمان بدنسازی ایران به این ناحیه از ایران تعلق دارند.

قالی بیجار

آشنایی با مشهور ترین سوغاتی ها و آثار دیدنی بیجار

قالی اولین و اصلی ترین نشانه از شهرت بیجار کردستان است که در میان عوام و خواص مشهور است. قالی بیجار دارای بافت و ظاهری خاص و اصیل است. قدمت قالی بافی در این ناحیه به سال 1260 برمی گردد. تراکم این نوع قالی بالاست و طوریست که امکان تا کردن آن وجود ندارد. به جز قالی شما می توانید به سفر به بیجار به دنبال دیگر صنایع دستی مثل گلیم، جاجیم باشید.

اگر قصد گشت و گذار در این ناحیه را دارید می توانید آثار باستانی و دیدنی آن را بررسی کنید. تپه چغا، بازار بیجار، مسجد خسروآباد گروس، تپه قباسرخ، حمام یاسوکند، محوطه امامزاده خضر و غیره از جمله این آثار تاریخی و دیدنی هستند.

کردستان

اگر بعد از دیدن و تماشای شهر و خرید سوغاتی ها فکر اقامت در این منطقه را داشتید می توانید به سایت و اپ املاک باشی مراجعه کنید. تنها کافیست نام این ناحیه را جستجو کنید تا لیستی از خانه ها، سوئیت ها و مکان های اقامتی دیگر برایتان لیست شوند.

[faqs style=”accordion” filter=”kordestan”]

مطلب پیشنهادی

غار سنگ شکن

غار سنگ شکن جهرم؛ لانه عجیب و دست ساز

در میان جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر جهرم، باید به غار سنگ شکن اشاره کنیم. این غار دیدنی از زیبایی های خاصی برخوردار است، که می تواند انسان را به وجد آورد. همین جاذبه های تاریخی در جهرم است که منجر شده تا هر ساله بر تعداد گردشگرانی که این شهر را برای سفر انتخاب می کنند، افزوده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *