جاذبه های گردشگری گیلان

جاذبه های گردشگری گیلان از منظر تاریخی و طبیعت گردی

جاذبه های گردشگری گیلان در شمال کشور ایران همچون الماسی بر حاشیه دریای خزر می درخشد. استان گیلان سرزمین جنگل و باران، سرزمینی که در آن رودهای خروشان برای زیستگاه قوها و مرغابی ها  آواز می خواند. کمتر کسی پیدا می شود که نام گیلان را نشنیده باشد.

سرزمین گیلان مملو از طبیعت بکر و زیباست. در این استان طبیعت مایه پویش و سخت کوشی مردمان شریفش شده است. مردمان این سرزمین با الهام بخشی از جنگل، کوه و دریا روزهای خود را به شب وصله خواهند زد.

استان گیلان با مساحت بیش از 14 هزار کیلومتر مربع در شمال کشور عزیز ایران قرار دارد. این استان با استان های مازندران، زنجان، اردبیل و قزوین همسایه است. همچنین استان گیلان با کشور آذربایجان از طریق دریای خزر هم مرز و همسایه می باشد.

جاذبه های گردشگری گیلان از منظرهای مختلف

استان گیلان همیشه جزء یکی از زیباترین مناطق کشور عزیز ایران بوده است. جاذبه های گردشگری گیلان بسیار غنی می باشد. توریست ها و گردشگران از جنگل، کوه، دریا، طبیعت بکر، آثار تاریخی و روستاهای توریستی می توانند دیدن کنند. گیلان، دارای شهرهای جذاب و دیدنی بسیار زیادی است، که به نوبه خود سهم بزرگی را در جذب توریست و گردشگر ایفا می کند.

شهر فومن یکی از جاذبه های گردشگری گیلان از منظر تاریخی و طبیعت گردی می باشد. این شهر زیبایی های بسیار زیادی را همچون جنگل های زیبا در خود جای داده است. این شهر یکی از جاذبه های گردشگری گیلان در زمینه طبیعت بکر است. این شهر علاوه بر داشتن طبیعتی بکر همانند جنگل، غار و قلعه جز قدیمی ترین و زیباترین شهرهای استان گیلان نیز محسوب می شود.

فومن املاک باشی

جاذبه های گردشگری گیلان از منظر تاریخی

از جاذبه های دیگر توریستی پسند شهر زیبای فومن قلعه رودخان است. قلعه رودخان یکی از جاذبه های گردشگری گیلان از منظر تاریخی می باشد. قلعه تاریخی قلعه رودخان در نزدیکی شهر فومن و میان انبوه درختان جنگل این شهر واقع شده است.

این قلعه تاریخی از دورترین فاصله ها نیز قابل مشاهده است، که چشم هر توریستی را به خود جلب می کند. این قلعه قدیمی قرن هاست که در دل جنگل ها پابرجا مانده است. مسیر دسترسی به قلعه رودخان از جاده هایی با درختان سربرافراشته تشکیل شده است که از حاشیه رودخانه ای زیبا عبور می کند. انتهای این مسیر جنگلی زیبا و چشم نواز، چشم هر گردشگری را به خود خیره خواهد کرد.

قلعه رودخان املاک باشی

قلعه رودخان زیبا

در انتهای مسیر جاده ای باید خود را برای یک پله نوردی زیبا در کنار درختان سربرافراشته آماده کنید. عبور از پله های معروف و سخت و دشوار در کنار طبیعت و حال هوای بی نظیر بسیار آسان خواهد شد. بعد از پیمودن پله ها و رسیدن به قلعه چنان غرق در زیبایی خواهید شد که خستگی را به فراموشی خواهید سپرد.

قلعه رودخان در ارتفاعی بین ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر از سطح دریا قرار دارد. این قلعه در دوره ساسانیان ساخته شده که اسماعیلیان از این قلعه به عنوان دژ دفاعی استفاده می کردند.

جاذبه های گردشگری گیلان
شیطان کوه

از دیگر جاذبه های گردشگری گیلان که باید مورد بازدید گردشگران قرار گیرد، شیطان کوه لاهیجان است. شیطان کوه نگین هر لاهیجان محسوب می شود که از فواصلی دور چشم هر مسافری را با خود به آسمان می برد. از این کوه در قدیم به عنوان شاه نشین مورد استفاده قرار می گرفته است.

در پایین این کوه استخری بزرگ همراه با بنایی تاریخی عظیم قرار دارد که از این استخر برای جمع کردن آب مزارع در قدیم استفاده می کردند. در بام لاهیجان نگین سرسبز استان گیلان تله کابین و شهر بازی نیز تعبیه شده است.

شیطان کوه لاهیجان املاک باشی
ماسوله

روستای تاریخی ماسوله جز بناها و جاذبه های گردشگری گیلان از منظر تاریخی محسوب می شود. در این روستای تاریخی یکدلی و یک رنگی مردمانش را از سقف خانه هایی که حیاط همسایه خواهد بود را لمس خواهید کرد.

ماسوله روستای مردمان با گذشت است، مردمانی که شیطنت و بازی گوشی های فرزندان همسایه را با دل و جان می پذیرند و در کنار یکدیگر زندگی را به کوههای پشت سرشان وصل می کنند و کینه را به رودخانه نزدیک روستا می سپارند.

روستای ماسوله دارای طرح معماری پلکانی می باشد.این روستا به اولین روستای تاریخی زنده کشور مشهور است.  ماسوله هر ساله پذیرای تعداد زیادی از توریست های داخلی و خارجی است.

ماسوله املاک باشی

ماسوله برای چه دوره ای است

معماری این روستای تاریخی متعلق به دوران زندیه می باشد. محوطه سازی روستای ماسوله بدین صورت است که جلوی خانه‌ها و پشت ‌بام‌ها هر دو به‌ عنوان پیاده ‌رو استفاده می‌شوند. ماسوله از محدود جاذبه های گردشگری گیلان است که عبور وسایل نقلیه بزرگ به داخل روستا امکان پذیر نیست.

خیابان‌های کم عرض در این روستا با پله‌های بسیار کوچک درآمیخته شده تا اجازه ورود هر نوع وسیله نقلیه را به درون این روستا ندهد.

جاذبه های گردشگری گیلان
موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی  نمونه دیگری از جاذبه های گردشگری گیلان است، که در آن عناصر مربوط به دستگاه های سنتی کار، آیین نوروزی و نحوه زندگی به نمایش گذاشته شده است.

موزه میراث روستایی استان گیلان یکی از جاذبه های استان گیلان است که توانسته نمونه ‌ای از چگونگی زندگی و فرهنگ سنتی را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارد. قدمت برخی از بناهای این مجموعه به 150 سال نیز می رسد. حفظ فرهنگ بومی یکی از اهداف اصلی موزه میراث روستایی گیلان است.

از دیگر اهداف این موزه می توان به حفظ آیین زندگی، حفظ فن و نحوه ساخت و دانش نایابی که در روستاهای گیلان بکار رفته است، نام برد.

جاذبه های گردشگری گیلان
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی مظهر ایستادگی، تعصب و روحیات آزاد منشانه در استان گیلان است. چه شبهایی را که میرزا کوچک در جنگل های مناطق مختلف استان گیلان به صبح رساند تا در برابر ظلم ایستادگی کند. نویسندگان نامش را با میرزا کوچک یاد می کنند، ولی او بزرگ مردی است که مظهر آزادی را در میان مردمان فریاد زد و با هدیه جان خود به اهداف خود جامه عمل پوشاند.

 آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی یکی از جاذبه های گردشگری گیلان از منظر تاریخی است که  به صورت یک هشت ضلعی منظم از اشکال هندسی با مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۹ متر ساخته شده است. آرامگاه میرزا کوچک خان نمونه بارزی از معماری سنتی ایران محسوب می شود.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

عناصر تشکیل دهنده این آرامگاه آجر، چوب، کاشی و سفال می باشد. در اطراف قبر این مبارز گیلانی اجساد مجاهدان جنگلی نیز دفن شده است. که نام هر یک از آنها روی سنگ قبر مورد نظر نام نویسی شده است. در کنار قبر میرزا کوچک خان جنگلی آرامگاه شاعر نامی گیلان شیون فومنی نیز قرار دارد.

جاذبه های گردشگری گیلان از منظر طبیعت

روستای زیبای داماش

یکی از جاذبه های گردشگری گیلان از منظر طبیعت روستای داماش در منطقه عمارلو است. روستای داماش، نمونه بارز طبیعت بکر استان گیلان محسوب می شود که توریست های بسیار زیادی را از اقصی نقاط جهان هر ساله در فصول مختلف  در خود جای می دهد.

این جاذبه گردشگری استان گیلان در دامنه ارتفاعی  ۱۷۵۰ تا ۲۰۰۰ متر قرار دارد. کوهها و دشت بسیار زیبای این روستای توریستی در فصول بهار و تابستان  با گیاهان دارویی همانند شبدر وحشی، گرنه، اقطی، انواع سرخس، بنفشه، گل قاصد، سرخ ولیک تزیین شده است.

روستای داماش املاک باشی

گل سوسن چلچراغ

متوسط دمای این روستای زیبا ۱۰ درجه سانتی‌گراد و متوسط بارندگی سالیانه آن ۴۵۰ میلی‌متر است. این منطقه دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل است. گل سوسن چلچراغ عروس سر به زیر ایران است. این گل یکی از گل های خاص در ایران محسوب می شود که تنها در منطقه سرسبز داماش می‌روید.

روستای  توریستی داماش یکی از جاذبه های گردشگری گیلان است که  علاوه بر طبیعت بکر و گل سوسن چلچراغ که هر بیننده ای را به خود جذب می کند، دارای آب معدنی نیز می باشد.

گل سوسن چلچراغ املاک باشی
جاذبه های گردشگری گیلان به طور مختصر به شرح زیر است:

• تالاب سیاه درویشان
• دریاچه سقالکسار
• پارک ملی بوجاق
• منطقه ییلاقی و زیبای لیلاکوه
• تالاب انزلی
• پل چوبی بندر کیاشهر
• جاده اسالم به خلخال
• ماسال
• پارک جنگلی گیسوم
• تالاب سوستان
• باغ محتشم
• تالاب زیبا و تماشایی کیاکلایه
• تالاب عینک
• آبشار لونک
• پارک جنگلی بی بی یانلو
• آبشار ویسادار
• آبشار میلاش
• تالاب استیل و روستای دربند
• ساحل چمخاله
• منطقه زیبا و ییلاقی دشت النزه

بیشتر مسافران شمال کشور برای جای خواب و استراحت ویلاهای شهرهای مختلف را انتخاب می نمایند. این انتخاب ممکن است بر حسب نوع نیاز و هزینه در نظر گرفته شده خود مسافر باشد. ویلاهای دریایی، ویلاهای کوهپایه ای و ویلاهای دشتی از نوع ویلاهایی هستند که مسافران از آنها استفاده می کنند.

مراکز خرید سنتی قلب تپنده جاذبه های گردشگری گیلان

بازار سنتی بزرگ رشت

بازار بزرگ شهر رشت یکی از جاذبه های گردشگری گیلان است که دارای یک  بافت قدیمی می باشد. این بازار سنتی در مرکز شهر رشت قرار دارد. این بازار یکی از مراکز خرید استان گیلان است که از چندین دهه پیش تا به امروز کالاهای اساسی مردم رشت را عرضه می کند.

بازار سنتی رشت از 4 بخش میدان بزرگ، میدان کوچک، کاروانسراها و چهارسوق‌‌ها تشکیل است. یکی از ویژگی های توریست پسند این بازار نحوه اجرای معماری کاروانسراها و طاق های آن بوده است. این کاروانسراها که به عنوان کانون های بازرگانی ساخته شده بودند، که در دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شده اند.

طاقها و کاروانسراهایی که در بازار بزرگ رشت بکار رفته ، هر کدام دارای کاربری خاص و نام های متفاوت بوده است.

جاذبه های گردشگری گیلان
بازار ساحلی آستارا

از دیگر بازارهایی که جز جاذبه های گردشگری گیلان محسوب می شود، بازار ساحلی آستارا است. این بازار سنتی در شهر آستارا قرار دارد. این بازار سنتی و مدرن بدون واسطه کالاهای خود را در اختیار مشتریان قرار می دهند، تا با مبلغ کمتری به دست مردم برسد.

در این بازار بزرگ که به صورت محلی نیز برگزار می شود، بیش از60 پاساژ و 1200 واحد صنفی فعال در بخش های مختلف پوشاک فعالیت می کنند. به زبان محلی آستارایی به این بازار بساط گفته می شود.

جاذبه های گردشگری گیلان
بازار تجاری گیلار

بازار تجاری گیلار تنها بازار یکی از قدیمی ترین جاذبه های گردشگری گیلان است که به صورت تجاری کار می کند. این بازار سنتی که در نزدیکی شهر انزلی برپا شده که یکی از مراکز خرید معروف و معتبر شهر انزلی نیز محسوب می شود.

در این بازار بیشتر به ارائه پوشاک پرداخته شده است. این بازار همانند بازارهای دیگر استان گیلان به صورت سنتی و مدرن طراحی شده است.

لیست سایر مراکز فروش استان گیلان به همراه آدرس به شرح زیر می باشد:

  1. فروشگاه شال و روسری تی تی (TT) رشت – ایران، گیلان، رشت، گلسار
  2. فروشگاه خانه کفش – ایران، گیلان، رشت، بلوار دیلمان
  3. بازار پردیس – ایران، گیلان، بندرانزلی، خیابان مطهری، ابتدای خیابان ورزش
  4. نمایندگی ایکات رشت – ایران، گیلان، رشت، گلسار،خیابان کاکتوس،لوار سمیه،نبش خیابان 143
  5. فروشگاه مردانه موکارلو – ایران، گیلان، لاهیجان، ابتدای بلوار امام رضا
  6. مرکز خرید دیلمان رشت – گیلان، رشت، بلوار دیلمان
  7. کیف و کفش چهار فصل – گیلان، کلاچائ، خیابان امام، روبروی پاساژ حقیقت جلالی
  8. بازار کاسپین – گیلان، بندرانزلی، جاده انزلی به رشت، ابتدای مسیر حسن رود به زیبا کنار، خیابان مطهری
  9. بازار سنتی لاهیجان – لاهیجان، میدان چهارپادشاهان، خیابان کاشف شرقی

 

 صنایع دستی از  بهترین جاذبه های گردشگری گیلان

استان گیلان از لحاظ سوغات و غذاهای محلی جز یکی از بهترین استانهای ایران محسوب می شود. تنوع و رنگ و بوی غذاهای گیلانی انقدری بالاست که هر توریستی را جذب خود خواهد کرد.

نمد مالی

نمد مالی یکی از جاذبه های گردشگری گیلان است که از گذشته ای دور مورد توجه گردشگران قرار می گرفت. یکی از زیباترین و کارآمدترین سوغات استان گیلان نمدمالی است. وجود مناطق مرطوب و بارانی در استان گیلان باعث شده تا نمد یکی از زیراندازهای محبوب گیلانی ها لقب بگیرد.

جاذبه های گردشگری گیلان
رشتی دوزی

رشتی دوزی یکی از نمادهای سوغات استان  گیلان محسوب می شود. رشتی دوزی یکی از جاذبه های گردشگری گیلان محسوب می شود که مخصوص شهر رشت است. در رشتی دوزی، دوزنده به وسیله ابریشم و دوک صنایع دستی در زمینه پوشاک تولید می کند. این روش دوزندگی از طبرستان تا به امروز در استان گیلان رواج داشته است.

جاذبه های گردشگری گیلان
حصیربافی

از دیگر جاذبه های گردشگری گیلان حصیر بافی است. حصیربافی از جمله صنایع دستی است که مورد توجه بسیاری از توریست ها قرار می گیرد.

حصیر بافی جز صنایع دستی بومی  و اصیل استان گیلان محسوب می شود . این صنایع دستی در بیشتر مناطق استان گیلان رواج دارد. الیاف استفاده شده در این صنایع دستی ساقه برنج است. برنج یکی از محصولاتی است که در گیلان کشت می شود.

جاذبه های گردشگری گیلان
زیتون

برای یافت زیتون کافی است به جنوبی‌ترین شهرستان استان گیلان یعنی رودبار مراجعه کنید. این شهر با داشتن باغ‌های زیتون خود شهرت دار شده است.

دیگر سوغات استان گیلان به شرح زیر است:

• پنیر سیاه‌ مزگی
• نان تمیجان
• نان خلفه
• حلوای به
• باقلوای یاس
• رشته‌ خشکار

تفریحگاه هایی که جز جاذبه های گردشگری گیلان است

تفریحات و سرگرمی های استان گیلان نیز همانند سوغات، مراکز خرید و جاذبه های گردشگری بسیار متنوع است.

تفریحگاه  و محل های سرگرمی های متداول در استان گیلان به شرح زیر می باشد:

• پارك جنگلی صفرا بسته
• پارک جنگلی گیسوم
• پارك ساحلی تولم شهر(مرجقل)
• پارک قصر بازی
• شهر شادی رشت
• باغ محتشم وعمارت کلاه فرنگی
• پارک قدس
• پارک دانشجو

بازی های محلی استان گیلان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری گیلان

جاذبه های گردشگری گیلان

بازی های سنتی و آیین های مختلف از جاذبه های گردشگری گیلان است که هر ساله در فصول مختلف برگزار می شود. یکی از آنها مراسم گل دهی سوسن چلچراغ در روستای داماش است. در این مراسم از بند بازی و بازی های محلی استفاده می شود. بسیاری از بازی های سنتی جز سرگرمی های عزیزان گیلانی می باشد.

بازی های سنتی که به گویش محلی به آن اپل دوپل گفته می شود. در این بازی با استفاده از یک چوب بلند و یک چوب کوچک جوانان به بازی می پردازند. برنده هم کسی است که بیشترین فاصله را در پرتاب چوب کوچک با چوب بلند داشته باشد.

بازی پنج تی

بازی پنج تی که جز بازی های متداول زنان گیلانی است. در این بازی که با 5 سنگ گرد انجام می شود. برنده کسی است که بتواند مراحل طراحی شده را زودتر از طرف مقابل به پایان برساند.

از بازیهای سنتی استان گیلان می توان به گردو بازی، طناب بازی، بند بازی و هفت سنگ اشاره کرد.

جاذبه های گردشگری گیلان

اجاره ویلا در شمال با املاک باشی

در هر سفر یکی از مهم ترین مسائل، فراهم نمودن محل اقامت و اسکانی است که علاوه بر امنیت و نظافت با روحیات و هم چنین بودجۀ شما سازگار باشد. شما در املاک باشی  می توانید به راحتی در منزل خود ویلای مناسب حال و احوالاتتان رزرو کرده و با خیالی آسوده از محل اقامت، سفر خود را آغاز کنید .

شما میتوانید با نصب اپلیکیشن املاک باشی بر روی گوشی های هوشمند خود در هرجایی که هستید تمام واحدهایی که مناسب اجاره روزانه هستند را مشاهده کنید و در هر ساعت از شبانه روز رزرو کنید.

سوالات متداول

در گیلان چگونه میتوانم به صورت روزانه سوئیت یا ویلا اجاره کنم؟

برای اجاره سوئیت و ویلا در گیلان شما میتوانید وارد سایت املاک باشی شوید و اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو نمایید.

سوغات گیلان چیست؟

رشته خشکار ،  باقلوای یاس ، حلوای به ، نان خرفه ، نان تمیجان ، زیتون و روغن زیتون ، بادام زمینی ، کلوچه فومن ، چای لاهیجان ، برنج گیلان ، حصیربافی ، رشتی‌دوزی ، نمدمالی ، بامبو بافی از سوغاتی های گیلان است.

کدام فصل برای سفر به گیلان مناسب است؟

بهار و پایییز بهترین فصل ها برای سفر به گیلان است.

برای اجاره ویلا در گیلان چرا به سایت املاک باشی اعتماد کنم؟

سایت املاک باشی سالهاست که در زمینه اجاره روزانه فعالیت دارد و با توجه به تجربیات این چند سال مبلغ دریافتی شما را تا 24 ساعت پس از تحویل واحد نزد خود امانت نگه میدارد تا در صورت بروز هرگونه مشکل کل مبلغ به شما عودت داده شود ، همچنین مرکز پشتیبانی این سایت همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 9 الی 23:30 باشماره 02632565304 و 02632565296 و 09360263804 آماده پاسخگویی به شماست.

برای اجاره روزانه ویلا در گیلان چه مدارکی لازم است ؟

از آنجا که اقامتگاه بصورت مبله با تمامی امکانات در اختیار شما قرار میگیرد ارائه حداقل یک مدرک شناسایی معتبر همانند کارت ملی یا شناسنامه در هنگام دریافت کلید الزامی است. با این حال میتوانید با میزبان در این مورد توافق کنید.

https://www.instagram.com/p/B7rdpzXpcbj/?utm_source=ig_web_copy_link

مطلب پیشنهادی

کلیساهای ایران

کلیساهای ایران ؛ جذاب ترین مکان های دیدنی

در میان دیدنی ترین و خاص ترین کلیساهای ایران، برخی به ثبت یونسکو رسیده اند و برخی دیگر به عنوان آثار ملی ایران شناخته می شوند. این کلیساها برای مسیحیان و ارامنه ای که در ایران سکونت دارند بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است. اما در کنار این مسئله، زیبایی های خاص این کلیساها نیز خالی از لطف نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *