استان یزد

استان یزد؛ دیار قنات و قنوت و قناعت

استان یزد در مرکز کشور پهناور ایران و در قلمرو سلسله جبال مرکزی ایران استانی قرار دارد که یکی از کهن ترین شهرهای خشتی جهان را در بر گرفته است. استان یزد با وسعتی در حدود 72156 کیلومتر مربع یکی از وسیع ترین استانهای ایران است که از شمال و غرب به استان اصفهان متصل شده و از شمال شرقی به استان خراسان ارتباط دارد.

این استان از جنوب غربی به استان فارس و از جنوب شرقی به کرمان متصل است. مرکز این استان شهر باستانی یزد است که به دلیل معماری ارزشمند و بافت تاریخی دست نخورده اش نام آن به عنوان  بیست و دومین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو خودنمایی می کند.

آب و هوای استان یزد

آب و هوای استان یزد در قلمرو آفتاب است. این منطقه کویری آب و هوایی گرم و خشک دارد. زمستانهای آن سرد و تابستان هایش  بسیار گرم است.
آب و هوای گرم و خشک، میزان بارش کم باران، کمبود منابع آبی و پدیده کویرزایی موجب شده بخش قابل توجهی از این استان قابل بهره برداری اقتصادی نباشد.
اما در مقابل، این استان به لحاظ زمین شناختی بسیار غنی بوده و معادن مهمی چون مرمر بورق، سرب کوتک، سنگ متسکانه و آهن چغارت نقش بسیار پررنگی در اقتصاد این استان ایفا می کنند.

نگاهی به وجه تسمیه و پیشینه تاریخی یزد

نام یزد ریشه در، یسن و یزت داشته و معانی زیبایی چون ایزد، ستایش و نیایش از آن برداشت می شود. یشت نیز نام یکی از فصول پنچ گانه اوستاست که نام یزد از آن ریشه گرفته است.
این منطقه در طول تاریخ فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر نهاده است. در زمان یزدگرد اول در عصر ساسانی در این منطقه شهری بنا شد که نام آن را «یزدان گرد» نهادند.
پس از ورود اسلام، نام دارالعباده برای این منطقه برگزیده شد زیرا علاءالدوله کالنجار این مکان را به عنوان عبادتگاه برگزیده بود. درالعلم، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها و بسیاری القاب دیگر نامهایی است که هویت و ویژگیهای این منطقه را به نمایش می گذارند.

دارالعباده یزد املاک باشی

جاذبه های استان یزد

استان تاریخی و کهنسال یزد به دلیل داشتن قدمت و بافت تاریخی، آثار ارزشمندی را در دل خود جای داده و یکی از مقاصد اصلی گردشگری در ایران و جهان محسوب می شود. وجود بادگیر، ساباط، آب انبار، کاروانسرا و خانه های خشتی مجموعه ای بی نظیر از فرهنگ و تاریخ را در این خطه از خاک ایران پدید آورده است و با توجه به جهانی شدن نام شهر، هر ساله هزاران گردشگر را به سوی خود می کشاند.
این استان از غنای بالایی در حوزه آثار تاریخی برخوردار است که در ذیل با برخی از این آثار آشنا می شویم.

مسجد جامع یزد

یکی از درخشان ترین آثار استان یزد مسجد جامع شهر یزد است که با سردر و مناره های رفیع، خوابیدگی گنبد و کاشی کاری های منحصر به فردش هوش از سر هر بیننده ای می پراند. این بنا در کنار آتشکده ای زرتشتی بنا شد و پیشینه آن به پیش از اسلام بازمی گردد.
در هر دوره تاریخی در این مسجد یادگاری به جای مانده است. بر اساس کتیبه های موجود بنای فعلی در دوره تیموری بنا شده است. بنای گنبد خانه در دوره ایلخانی و سر در باشکوه آن را به زمان شاهرخ تیموری نسبت می دهند. این شاهکار زیبا در سال 1313 در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.

میدان امیر چخماق

شاید به جرات بتوان یکی از زیباترین جلوه های معماری را در میدان امیر چخماق شهر یزد دید. این میدان زیبا که مجموعه ای از آثار ارزنده تاریخی چون بازار، آب انبار، مسجد و تکیه اطراف آن را احاطه کرده به عنوان نماد شهر زیبای یزد شناخته شده است.
میدان امیر چخماق یادگاری از حکومت تیموریان است که در طول تاریخ حماسه های بسیاری با نام آن گره خورده است. این اثر زیبا در میان شهر یزد جا خوش کرده و به گرمی از حضور گردشگران استقبال می کند.

میدان امیر چخماق یزد
سرو ابرکوه

یکی از کهنسال ترین موجودات زنده دنیا سرو زیبای ابرکوه است. این سرو با قدمتی در حدود 4000 سال یکی از جاذبه های ارزشمند استان یزد است. روایات و افسانه های موجود، کاشتن این سرو را به زرتشت پیامبر نسبت داده و برخی نیز آن را محصول دستان یافث، پسر نوح می دانند. محیط تنه این پیر سبز یازده و نیم متر و ارتفاع آن را حدود 28 متر تخمین زده اند. این اثر زیبا درمسیر ثبت جهانی قرار دارد.

استان یزد
پیر چک چک

یکی از مکانهای رازآلود و زیبای استان یزد زیارتگاه پیر چک چک در شهر اردکان است این زیارتگاه با فضای معنوی خود یکی از مقدس ترین زیارتگاههای زرتشتیان محسوب می شود. پیر چک چک در میان شکافی در دل کوه آرام گرفته و حکایت عجیبی از پنهان شدن دختر یزدگرد سوم در مورد آن نقل می شود.
بر اساس روایات، همزمان با کشته شدن آخرین پادشاه ساسانی، کشور دچار هرج و مرج می شود و فرزندانش برای حفظ جان خود به گوشه ای از اطراف شهر یزد می گریزند. در این میان نیک بانو یکی از دختران یزدگرد به این مکان پناه آورده و از اهورامزدا کمک می طلبد.

آرامگاه پیر چک چک

پس از آن دهانه کوه باز شده و نیک بانو را در برمیگیرد اما قسمتی از چوب دستی وی بیرون از غار می ماند. بر اساس افسانه ها این چوبدستی امروزه به درخت تنومندی تبدیل شده  است. از بالای این کوه نیز قطراتی آب به صورت دائم می چکد. بسیاری از زائران بر این باورند که این آبها قطرات اشک نیک بانوست و آن را متبرک می دانند، از همین رو نام این مکان را پیر چک چک گذاردند. این مکان در 43 کیلومتری شرق اردکان و در میان کوههای انجیر قرار دارد.

دیگر جاذبه های استان یزد

این استان از جاذبه های بیشماری برخوردار است،  حمام خان، کبوترخانه میبد، روستای خرانق، زندان اسکندر، خانه لاری ها، میدان ساعت، آتشکده ورهرام، ساباط و بادگیرها، برج خاموشان، کاروانسرای شاه عباسی، موزه آیینه و روشنایی، نارین قلعه میبد، مسجد جامع فهرج، آبشار دره گاهان، روستای طرزجان و باغ پهلوانپور تعدادی از آثار این استان زیباست که معرفی همه آنها در این مقال نمی گنجد.

سوغات و صنایع دستی استان یزد

هنگام سفر به استان یزد حتما سری به بازار ترمه فروشان این شهر بزنید. ترمه یکی از زیباترین صنایع دستی این شهر است که سوغاتی نفیسی محسوب می شود. گل شاه عباسی، بته جقه، اژدری، گلزار و بته سروی از نقش و نگارهای رایج و اصیل در ترمه های ایرانی است. زری، مخمل، شمد، چادر شب، دستمال یزدی و زیلو از دیگر صنایع دستی این استان است.
اما یکی از مهمترین سوغات شهر یزد شیرینی های بنام و مشهور آن است. باقلوا، کیک یزدی، حاجی بادام، قطاب، پشمک، سوهان آردی، و حلوا ارده از محبوب ترین سوغاتی های این استان است که ظاهر جذاب و عطر و بوی آنها پای هر گردشگری را حتما به شیرینی فروشیهای استان یزد باز خواهد کرد.

استان یزد

آشنایی با مراکز خرید یزد

یکی از بخشهای دلچسب و خاطره انگیز سفر گشت و گذار در میان بازارها و مراکز خرید آن منطقه است. استان یزد نیز علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی دارای مراکز خرید سنتی و مدرن بسیاری است که گردش در آنها می تواند اوقاتی دلپذیر برای گردشگران رقم بزند. در زیر به معرفی تعدادی از این جاذبه های تفریحی می پردازیم.

بازار تاریخی حاجی قنبر

این بازار یکی از قدیمی ترین قسمتهای میدان امیر چخماق است که در قرن نهم هجری قمری به دستور نظام‌الدین خواجه قنبر جهانشاهی و با هدف رونق صنایع دستی بنا شد. دراین بازار کارگاههای تبدیل کنجد به ارده و کارگاههای رنگرزی فعالیت دارند.

بازار حاجی قنبر یزد
بازار زرگرها

بازار زرگری یکی دیگر از بازارهای سنتی شهر است که تاریخ احداث آن به قرون 12 و 13 هجری قمری بازمی گردد. این بازار با داشتن طلاهای مشهور یزدی یکی از پرطرفدارترین بازارهای شهر است.

بازار زرگرها یزد
بازار قیصریه

اگر علاقه مند به خرید پارچه های یزدی هستید حتما سری به بازار قیصریه بزنید. این بازار با معماری زیبای خود توانسته خود را در لیست یکی از پنج بازار معروف ایران جای دهد.

بازار قیصریه یزد
مجتمع تجاری آریا

آریا یکی از مراکز خرید مدرن در شهر یزد است که از ساختمانی پنج طبقه تشکیل شده است. در این بازار، محصولات گوناگونی چون پوشاک، لوازم آشپزخانه، اسباب بازی، مصنوعات چرمی و بسیاری محصولات دیگر به فروش می رسد.

مرکز خرید آریا یزد
مجتمع تجاری ستاره یزد

مجتمع تجاری ستاره یزد یکی از پاساژهای بزرگ شهر یزد است که علاوه بر فروشگاه بخشی از آن نیز به فضای بازی و تفریح اختصاص دارد. وجود وسایل بازی مدرن و مجهز، سالنهای بیلیارد، بدنسازی و کافی شاپ این مجتمع را به یکی از مجهزترین فروشگاههای تجاری و تفریحی استان یزد بدل کرده است.
مجتمع تجاری شهاب، پاساژ کویتی ها، بازار سنتی پنجه علی، مرکز خرید صدف و پاساژ علاءالدین تعدادی دیگر از مراکز سنتی و مدرن یزد است که  گردش در آنها اوقات خوشی را برای مسافران این استان رقم خواهد زد.

مرکز خرید ستاره یزد

کویر گردی در استان یزد

گشت و گذار در پهنه های وسیع کویر و دیدن آسمان پرستاره یکی از تفریحاتی است که گردشگران بسیاری را راهی مناطق کویری ایران می کند.
کویر کاراکال در حوالی شهر بافق، کویر ریگ زرین در حوالی اردکان، کویر هفت سنگ در نزدیکی شهر یزد و کویر عقدا در اردکان تعدادی از پهنه های کویری استان یزد هستند که هر کدام از امکانات مناسبی برخوردارند.
برپایی کمپ، شتر سواری، زیپ لاین، پاراگلایدر، سافاری و گردش با موتور چهار چرخ به همراه کویر نوردی، لذت سکوت و دیدن آسمان پرستاره شب تجربه های دلپذیری است که در مناطق کویری استان یزد می توان آن را تجربه کرد.

استان یزد

بهترین فصل سفر به استان یزد

اگر قصد سفر به این استان کهن را دارید، اوایل اسفند تا اواسط بهار بهترین زمان سفر به این منطقه است زیرا از آب و هوایی نسبتا معتدل برخوردار است. برای افرادی که تحت هیچ شرایطی تاب گرمای کویر را ندارند نیز بهترین گزینه فصل پاییز است.
اما اگر خواهان شرکت در رویدادهای فرهنگی این استان هستید در 19 تیر (سالگرد ثبت جهانی یزد)، آیین نخل گردانی در ماه محرم، دهم بهمن ماه مصادف با جشن سده، و نهم آذرماه (جشن آذرگان) به این استان سفر کنید و خاطره ای زیبا از این استان برای خود به جای بگذارید.

یزد املاک باشی

اقامت

محل اقامت یکی از اصلی ترین گزینه های سفر است.
در این استان اقامتگاههای متنوعی برای هر سلیقه و مطابق با بودجه مسافران وجود دارد. اقامتگاه سنتی اوروزا، اقامتگاه خانه خشتی، اقامتگاه بومگردی باران، هتل پارسیان، هتل باغ مشیرالممالک و بسیاری از مکانهای سنتی و مدرن، با امکانات متنوع آماده خدمت رسانی به مسافران این استان کهنسال هستند.
پیشنهاد ما به شما برای داشتن اقامتی دلچسب و خاطره انگیز، کمک گرفتن از سایت املاک باشی است. با کمک املاک باشی می توانید آپارتمانهای مبله و یا اقامتگاههای بومگردی مورد علاقه خود را با امکانات مورد نیاز انتخاب کرده و برای مدت مورد نظر رزرو نمایید.

همچنین با نصب اپلیکیشن املاک باشی بر روی گوشی های خود میتوانید راحت تر از همیشه انواع اقامتگاه ها را مشاهده کرده و اقدام به رزرو نمایید.

سوالات متداول

چرا به سایت املاک باشی اعتماد کنم ؟

سایت املاک باشی سالهاست که در زمینه اجاره روزانه فعالیت دارد و با توجه به تجربیات این چند سال مبلغ دریافتی شما را تا 24 ساعت پس از تحویل واحد نزد خود امانت نگه میدارد تا در صورت بروز هرگونه مشکل کل مبلغ به شما عودت داده شود ، همچنین مرکز پشتیبانی این سایت همه روزه حتی ایام تعطیل از ساعت 9 الی 23:30 باشماره 02632565304 و 02632565296 و 09360263804 آماده پاسخگویی به شماست.

قیمت اجاره روزانه آپارتمان مبله در یزد چقدر است؟

اجاره روزانه آپارتمان مبله در یزد با توجه به منطقه، متراژ و امکانات از شبی حداقل 50,000 تومان تا 550,000 تومان متغیر است.

برای اجاره روزانه آپارتمان مبله در یزد چه مدارکی لازم است ؟

از آنجا که اقامتگاه بصورت مبله با تمامی امکانات در اختیار شما قرار میگیرد ارائه حداقل یک مدرک شناسایی معتبر همانند کارت ملی یا شناسنامه در هنگام دریافت کلید الزامی است. با این حال میتوانید با میزبان در این مورد توافق کنید.

چگونه در یزد به صورت آنلاین آپارتمان مبله رزرو کنم ؟

وارد سایت املاک باشی شوید، شهر یزد را انتخاب کنید، کلیه اقامتگاه های شهر یزد (بیش از 100 مورد) به همراه قیمت و تصاویر با امکان فیلتر کردن برای شما نمایش داده میشود، اقامتگاه مورد نظر را انتخاب و پس از مشاهده جزئیات و اطمینان از شرایط ملک بر روی دکمه ‘درخواست رزرو’ کلیک کنید. درخواست رزرو ثبت کنید منتظر بمانید تا میزبان پاسخ دهد از قسمت چت می توانید سوالات خود را با میزبان مطرح کنید. همچنین در تمامی مراحل پشتیبانها همراه شما و اماده خدمات رسانی به شما هستند

مطلب پیشنهادی

قدمگاه جهرم فارس

قدمگاه جهرم؛ جاذبه باستانی و تاریخی

قدمگاه جهرم که در یکی از شهرستان های استان فارس قرار دارد، یکی از مناطق گردشگری و جاذبه های توریستی در ایران به شمار می رود. این منطقه تاریخی زیبایی های خاصی را در خود جای داده و علاقه مندان زیادی را به سمت خود جذب می کند. می توانید با سفر به جهرم، از جاذبه های توریستی این منطقه بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *